از جلسه محرمانه تا برنامه حمله به ایران

«عربستان و اسرائیل مشکلات زیادی با هم دارند؛ عربستان با ایجاد کشور یهودی مخالف بوده و از خواست های فلسطینی ها حمایت کرده، اما سیاست های اخیر واشنگتن، باعث نزدیک شدن آن ها به یکدیگر شده است.»

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شبکه راشاتودی (RT) در برنامه امروز خود به سیاست جدید آمریکا در خاورمیانه و واکنش عربستان و رژیم صهیونیستی به این سیاست پرداخت.

  براساس گزارش ها، اسرائیل و عربستان، تیم مشترکی را در مقابل سیاست خاورمیانه ای آمریکا ایجاد کرده و نمایندگانی از سرویس های اطلاعاتی دو کشور جلسه ای را در اورشلیم تشکیل داده اند.

 محورهای اصلی این دیدار، سیاست آمریکا در برابر سوریه و توافق تاریخی هسته ای با ایران بوده است. اکنون عربستان سعودی و اسرائیل خود را در جناح مشترکی در برابر واشنگتن می بینند.

 عربستان و اسرائیل به شدت از  توافق هسته ای که بین آمریکا و دیگر قدرت های جهانی با ایران رقم خورد، ناراضی هستند و مقامات امنیتی عربستان گفته اند، تغییرات اساسی در روابط با آمریکا ایجاد خواهد شد.

 عربستان سعودی از آمریکا خواسته بود که به سوریه حمله کند اما آمریکا به جای این کار، به تعامل با رهبران سوریه برای حذف سلاح های شیمیایی روی آورد.

عربستان و اسرائیل مشکلات زیادی با هم دارند؛ عربستان با ایجاد کشور یهودی مخالف بوده و از خواست های فلسطینی ها حمایت کرده، اما سیاست های اخیر واشنگتن، باعث نزدیک شدن آن ها به یکدیگر شده است.

 برطبق برخی گزارش ها، عربستان سعودی با اسرائیل بر روی برنامه ای برای حمله به ایران کار کرده است. عربستان به اسرائیل برای استفاده از حریم هوایی این کشور در حمله به ایران چراغ سبز نشان داده و برای کمک های دیگری هم در این زمینه ابراز آمادگی کرده است.

 در واشنگتن، لابی اسرائیلی می گوید، این تمایل در آمریکا به وجود آمده که خود را از مسائل خاورمیانه کنار بکشد و صحبت های زیادی در این زمینه در آیپک شده است.

 هرچند چاک هیگل از سیاست کاخ سفید در خاورمیانه دفاع کرده و آمریکا را متعهد به حفظ امنیت منطقه دانسته است، اما باور این امر برای عربستان و اسرائیل مشکل است.

  گفتنی است، عربستان برنامه همکاری با اسرائیل در حمله احتمالی به ایران را تکذیب کرده، اما برخی تحلیلگران و رسانه های بین المللی براین باورند که چنین رایزنی های انجام شده بود و تکذیب عربستان تنها از ترس پیامدهای افشای این گزارش برای ریاض بوده است./جام سیاسی

 

 




برچسب ها : سیاسی