ظریف در بدو ورود به وین: امیدوارم سوم آذر روز پیروزی ملی در رسیدن به اهدافمان باش

آخرین خبر / محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: امیدوارم نتیجه هر چه باشد چه توافق و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی، روز سوم آذر انشاالله روز پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم.
رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران پس از ورود به وین در فرودگاه این شهر در جمع خبرنگاران افزود: ما وارد مرحله آخر مذاکرات شدیم. فکر می کنم همانطور که از ابتدا گفتیم در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل داشته باشد، پیشنهادهای متعددی برای اینکه اطمینان حاصل شود، برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، وجود دارد و مطرح شده است .

ظریف اضافه کرد: این پیشنهادها می تواند یک راه حل و یا راه حل های متعدد بسیار مناسبی را ارائه دهد . لذا هنوز این امکان هست در صورتی که طرف مقابل ، اراده سیاسی را برای اتخاذ تصمیم سخت برای اینکه ارائه خط قرمزهای بی معنا که برای خوشامد گروههای فشار است، کمکی نه به حل مشکل می کند و نه کمکی به عدم اشاعه.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما با این هدف به وین آمده ایم که انشاء الله با تلاش تا روز آخر به نتیجه مناسب که منافع مردم ایران در آن لحاظ شده باشد و حقوقشان محترم شمرده شده باشد، اگر نگرانی مشروعی هم جامعه بین المللی دارد، رفع شده باشد، به این راه حل برسیم .

یقین دارم مردم ایران چه کسانی که در گفته ها و نوشته هایشان از مذاکرات حمایت کردند و چه آنها که نقد می کنند، ظریف گفت: همه مردم ایران در دلشان? امیدشان سربلندی کشور از این مذاکرات بوده است .یقین دارم حتی منتقدین ما را از دعای خیرشان محروم نکرده اند و امیدوارم این روش ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: اطمینان می دهم اگر بتوانیم به راه حلی برسیم که منافع کشور و مردم را لحاظ کند به توافق می رسیم. اگر بر اثر زیاده خواهی طرف مقابل، راه حل به دست نیاید، دنیا متوجه شده است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندی کشور دست برنمی دارد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: آنچه برای این هفته لازم است این است که با اعتماد به نفس ، همه گروهها و افراد کاری کنند که با نشان دادن همدلی و وحدت ملی نتیجه هر چه باشد چه توافق باشد و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی، روز سوم آذر انشاالله پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم؛ توافق در صورتی که توافق امکان پذیر باشد و نشان دادن عزم ایران برای پیگیری حقوقش بر اساس اصول تعامل و همکاری و مقاومت در برابر زیاده خواهی.

این در حالی است که "جان کری" وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در خصوص مذاکرات آتی گفت: ایران باید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌ خود را ثابت کند.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس هم اظهار داشت: ما بسیار مایلیم تا برای دستیابی به توافق تلاش کنیم اما نه به هر قیمتی. هرچند مذاکره کنندگان در هفته‌های گذشته مقدار کمی انعطاف از خود نشان داده‌اند.

همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، "وندی شرمن" رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین اظهار داشت: هم‌اکنون زمان آن رسیده است که کار را تمام کنیم.

سخنان وی در حالی مطرح شده که این مذاکرات دور آخر گفتگوهای ایران و غرب در راستای توافق ژنو است.

منبع: خراسان نیوز - آخرین خبر




برچسب ها : بین الملل برچسب ها : وین برچسب ها : مذاکرات هسته ای