یکی از اثار که نماد و نشانه ای از هویت تاریخی و فرهنگی هر قوم و مللی است نوع معماری ابنیه، اماکن و مساکن است. نوع معماری ایرانی اسلامی خانه های قدیمی و تاریخی در ایران و منطقه خوروبیابانک مبین بسیاری از مسائل و اداب و فرهنگ ان زمان است. معمولاً خانههای تاریخی مناطق کویری ایران غالباً درون‏گرا هستند و از این رو، بدنه بیرونی ساختمان اغلب ساده و بی‏‌پیرایه و بخش عمده تزئینات مربوط به فضای اندرونی ساختمان است. خوشبختانه در سالهای اخیر بازسازی و تعمیر خانه های قدیمی در مهرجان روند خوبی داشته است.

 

 یکی از این اماکن، منزل مرحوم حاج حسین اقا شمسایی  ( ان بزرگ مرد تاریخ مهرجان )می باشد. مرحوم  حاج حسین اقا شمسایی یکی از چهره های نامی شهرستان خوروبیابانک و مهرجان می باشد که خدمات ارزشمند ان بزرگوار در حوزه های مختلف، در حافظه تاریخی مهرجان و مهرجانی ثبت و حک شده است. گرچه چند دهه از فوت ان مرحوم می گذرد ولیکن اثار و برکات افعال و افکار ایشان در جای جای مهرجان و شهرستان خوروبیابانک نمایان و تابان است.منزل مرحوم حاج حسین اقا شمسایی با معماری خاص، در موقعیتی مناسب و البته چشم اندازی زیبا، منحصر به فردترین منزل در مهرجان به شمار می اید.

 

چند ماهی از عملیات بازسازی و تعمیر خانه مرحوم حاج حسین اقا شمسایی توسط نوه بزرگوار ایشان جناب اقای بابک شمسایی( فرزند جناب اقای فرهنگ شمسایی) می گذرد و هر روز شاهد پیشرفت در اجرای عملیات اجرایی این مکان و نزدیک شدن به مراحل پایانی هستیم.

 

 اعضای کانون فرهنگی هنری حضرت ابوالفضل(ع) مهرجان ضمن عرض تشکر و سپاس از برادر ارجمند جناب اقای بابک شمسایی که در این مسیر گام های استوار برداشته اند، از دیگر همشهریان تقاضا می نمایند، هریک که استطاعت و توانایی در جهت احیای بافت قدیم و همچنین تعمیر خانه های سنتی و قدیمی مهرجان را دارند اقدام نمایند تا در اینده ای نزدیک شاهد عمران و رونق بیشتر گردشگری در مهرجان باشیم. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت ابوالفضل (ع) مهرجان




برچسب ها : گزارش تصویری برچسب ها : حسین شمسایی برچسب ها : بابک شمسایی برچسب ها : فرهنگ شمسایی برچسب ها : سنتی برچسب ها : بافت قدیم برچسب ها : گردشگری