جام جم آنلاین: شبکه سحر فیلم‌های «سیاه سپید» و «پناهنده» را با موضوع بعثت حضرت محمد (ص) در دست تولید دارد. همچنین این شبکه قرار است مجموعه‌ای درباره زندگی امام محمدباقر (ع) و یک فیلم سینمایی با موضوع افغانستان تهیه کند.
علی ‌برزی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سحر درباره تولید فیلم‌های سیاه سپید و پناهنده و پرداختن به دوران بعثت حضرت محمد (ص) در این آثار نمایشی به جام‌جم گفت: شبکه سحر در تولیدات نمایشی سه رویکرد را دنبال می‌کند. اولین رویکرد به تولیداتی اختصاص دارد که مورد نیاز مخاطبان است. در واقع با توجه به نیازهای سیاسی و اجتماعی بینندگان آثاری در این باره تولید می‌شود.
وی افزود: رویکردهای بعدی تولید آثار نمایشی با موضوع تاریخ اسلام و افزایش اطلاعات دینی است. ما در این شبکه تلاش می‌کنیم با تهیه آثار نمایشی متنوع، پاسخگوی دغدغه‌های مخاطبان باشیم. این دو فیلم هم در جهت این سه رویکرد تهیه می‌شود. تولید فیلم سینمایی «راه بهشت» با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم با موضوع تاریخ اسلام آثاری را تهیه کنیم.
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سحر با اشاره به تولید مجموعه «چراغ ملکوت» گفت: این مجموعه با نگاهی به زندگی امام محمد باقر (ع) تهیه می‌شود و در حال حاضر مراحل نگارش را سپری می‌کند.
نسرین صالحی مشغول نوشتن فیلمنامه این مجموعه است. در این مجموعه قرار است به زندگی علمی، دینی، اقتصادی و اجتماعی امام محمد باقر (ع) بپردازیم.
علی ‌برزی عنوان کرد: این مجموعه به چند سال آخر حیات ایشان می‌پردازد و در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای تهیه می‌شود. هنوز کارگردان و دیگر عوامل مجموعه چراغ ملکوت مشخص نشده‌اند.
وی درباره تولید فیلم سینمایی «خاک بی‌درخت» هم گفت: این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین‌حسینی در شبکه سحر تهیه می‌شود و موضوع آن افغانستان است.
محمدتقی انصاری، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌های سیاه سپید و پناهنده درباره تولید این دو فیلم به جام‌جم گفت: پیش تولید این دو اثر اواخر سال گذشته آغاز شد و اواخر فروردین کلید زدیم. تصویربرداری نیمه تیر ماه به پایان رسید و هم اکنون مراحل تدوین را سپری می‌کنیم. همچنین تروکاژ این دو اثر نیز آغاز شده است. صداگذاری هم بزودی شروع می‌شود.
وی درباره لوکیشن‌های این دو فیلم توضیح داد: نیمی از تصویربرداری این فیلم‌ها در لوکیشن «مختارنامه» واقع در احمدآباد مستوفی بود. بخشی دیگر هم در شهرهای مصر، طبس، نیشابور، خور و بیابانک و... تصویربرداری شد. داستان این دو فیلم در دوران بعثت حضرت محمد (ص) اتفاق می‌افتد.
این تهیه‌کننده و کارگردان درباره داستان فیلم سیاه سپید توضیح داد: داستان درباره غلام جوانی به نام جون است که در دوران بعثت حضرت محمد (ص) زندگی می‌کند. او در دوران پیری، یکی از اصحاب امام حسین (ع) می‌شود. در این داستان یک قصه عاشقانه هم روایت می‌شود. عشقی بین دختر و پسر دو قبیله بنی سهم و بنی‌قصی شکل می‌گیرد که منجر به ماجراهایی می‌شود.
وی درباره داستان فیلم پناهنده گفت: این فیلم داستان عثمان بن مضعون را روایت می‌کند که برادر رضاعی پیامبر اکرم (ص) است و پیرو خبری مبنی بر این‌که مردم شهر مکه به اسلام گرویده‌اند، از حبشه باز می‌گردد، اما در نزدیکی مکه متوجه عدم صحت این خبر شده و می‌فهمد که قدرت هنوز در دست ابوجهل و ابوسفیان است و....
انصاری درباره تولید آثار نمایشی با محوریت دوران بعثت حضرت محمد (ص) گفت: احساس می‌کنم در این باره غفلت کرده‌ایم و باید در زمینه تاریخ صدر اسلام کارهای جدی‌تر انجام شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم در این باره کاری انجام بدهم.
وی درباره این‌که فیلمنامه فیلم‌های پناهنده و سیاه سپید تا چه میزان به تاریخ وفادار است، گفت: ما تلاش کردیم به تاریخ وفادار باشیم چون شخصیت‌هایی مانند ابوسفیان، ابوجهل و... ما به ازای تاریخی دارند، اما برای دراماتیزه کردن اثر، بخش‌هایی هم اضافه شده است. به عنوان مثال عشق دختر و پسر قبیله‌های بنی سهم و بنی‌قصی را از یک داستان دیگر گرفتیم.
این تهیه‌کننده درباره انتخاب حسن جوهرچی برای ایفای نقش ابوسفیان گفت: در تاریخ آمده است که ابوسفیان چهره زیبایی داشته است، ضمن این‌که بسیار هم باهوش و زیرک بوده، به همین دلیل حسن جوهرچی را انتخاب کردیم. به نظرم حسن جوهرچی بهترین گزینه برای ایفای این نقش بود.
از دیگر بازیگران این فیلم‌ها می‌توان به عزیز هنرآموز (هشام) و حسین توشه (ابوجهل) حسن اسدی (عثمان)، ناصر فروغ (ولید بن مغیره)، امیر مولوی (عوف بن صمره)، مهدی چایانی (عتبه)، اصغر نیکخواه (ابوضرار)، بهزاد داوری (عدیه)، سودابه بیضایی (رابعه)، سارا منجزی (عاتکه)، حسین مرشد شیرازی (فضل بن عباس)، علی جاویدفر (ابوسلمه)، فرهاد عالی دایی (زیاد)، امیرعلی مجلسی (جون)، کاوه محمدی (ضمضم)، مرتضی انصاری (صائب)، شهاب طباطبایی (قیس)، احمد برادران (راغب)، حسین پوریده (ولید بن عتبه)، اشکان هورسان (عمار بن ولید) و حسین صبوری (بحیرا) اشاره کرد.
برخی از عوامل سازنده فیلم‌های تلویزیونی سیاه سپید و پناهنده عبارتند از: حسین مرشد شیرازی: دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، حمیدرضا رحیم‌زاده: مدیر تصویربرداری، مهرداد دادگری: صدابردار، حسین اردستانی: طراح چهره‌پردازی، محمدتقی انصاری: طراح صحنه، فرانک حمزه‌ای: طراح لباس، لادن رحمتی: منشی صحنه، محمد مصری‌پور: مدیر تولید، محمد جودکی: مدیر تدارکات و داود بهمن: عکاس.
منبع: روزنامه جام جم

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر هنر از این وبلاگ
سیاه سپید و پناهنده به شبکه سحر آمدند
«حسن جوهرچی» ابوسفیان شد/تصاویر
جعفر والی مقابل دوربین «از تهران تا بهشت» رفت
مهناز افشار در منطقه خور و بیابانک
سعید آقاخانی در پاتوق




برچسب ها : هنر