عقرب‌ها در راسته‌ای به همین نام (Scorpions) و از رده عنکبوتیان هستند و از دوره اول زمین‌شناسی تا به امروز سلطان بندپایان شناخته می‌شوند. البته نیای اولیه آنها همگی آبزی بودند.
اما پیدایش عقرب‌های امروزی و پراکندگی آنها بر خشکی‌های زمین تقریبا به دوره دونین (Devonian) بازمی‌گردد. موجودات بسیار نیرومندی هستند و ترس از گزش نیشِ آنها، این جانور را به منفورترین جانور دنیا بدل کرده است.
 
نمی‌خواهم شما را نگران کنم اما این تصویر مربوط به یکی از مخوف‌ترین عقرب‌های ایران است که به «گاو دُم» یا «آندکتونوس – کراسیکودا» معروف است.بدن ستبر و دم ضخیم آن از ویژگی‌های بارز این جنس یعنی «آندرکتونوس» است.
 
 این جنس در آفریقا و آسیا به خصوص در مناطق صحرایی دو قاره پراکندگی وسیعی دارد. در ایران از نواحی مختلف کشور، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب صید شده است.

طول بدن آن حداکثر به 13 سانتی‌متر می‌رسد و رنگ بدنش از قهوه‌ای روشن تا کاملا تیره دیده شده است. محل زندگیش زیر پاره‌سنگ‌ها و کلوخ‌ها در دشت‌هاست اما گاهی در زیرِ شاخه‌های انباشته و میان درز و شیار دیوارهای کاهگلی روستاها هم دیده می‌شود.

سم آن نوروتوکسیک خالص است و اثرات و عوارض سخت بالینی و حتی مرگ هم بر اثر گزش این جانور در مناطق جنوبی کشور گزارش شده است.

جدا از خطرناک بودن این جانور نباید این نکته را فراموش کنیم که عقرب‌ها نقش بسیار موثری در تعادل اکوسیستم طبیعت پیرامونمان دارند و با توسعه شهرها و نوسازی خانه‌ها در مناطق روستایی از تعداد این جانوران نه چندان زیبا کاسته شده و تنها می‌توان آنها را در محیط‌های طبیعی زندگی‌شان مشاهده کرد.

البته این را گفتم که کمتر دچار استرس شوید و زمانی که به یک سفر تفریحی با دوستانتان می‌روید، مواظب این میزبانان قدیمی طبیعت باشید.

راستی من این عکس را چهار سال پیش در روستای کویری مصر واقع در خور و بیابانک اصفهان گرفتم. در لحظه گرفتن این عکس بارها نزدیک بود توسط این عقرب گزیده شوم چرا که لحظه‌ای از حرکت نمی‌ایستاد تا بتوانم از ژست درخور آن تصویری به یادگار ثبت کنم! بعد از نیم ساعت جدال با مرگ، عقرب از هیجان ایستاد و کار عکاسی من با او تمام شد، کاری که باید از اول می‌کرد!

منبع: جام جم آنلاین - احمد کریمی 

*****



برچسب ها : خواندنی ها و دیدنی ها