مسئول اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری اصفهان ضمن تشریح تهدیدهای طبیعی علیه محطی طیست استان تأکید کرد: با اجرای طرح "ترسیب" می‌توان 135 هزار هکتار از مناطق بیابانی استان را با مشارکت مردمی احیا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان اصفهان هشتمین استان کشور است که پروژه ترسیب کربن در آن اجرا می‌شود. به مناسبت روز بیابان زدایی و برای آگاهی بیشتر از چگونگی اجرای این طرح و تأثیر آن بر جلوگیری از گسترش بیایان با غلامرضا ساعی مسئول اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان گفتگو کرده‌ایم.

جناب ساعی پروژه ترسیب کربن چیست و چه کاربردی دارد؟

به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیر زمینی گیاهان مرتع به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می‌شود. طرح‌های ترسیب کربن و RFLDL از طرح ‌های مبارزه با خشکسالی و ایجاد اشتغال به ویژه برای زنان با اهداف از پیش تعیین شده در مناطق کویری است.

چرا اصفهان به عنوان یکی از شهرهای اجرای طرح ترسیب انتخاب شد؟

سال گذشته از پروژه ترسیب کربن در خراستان جنوبی بازید کردیم. پروژه‌ای که از سال 2003 با مشارکت سازمان ملل شروع و با هدف توانمندسازی جوامع محلی، به کارگیری بهره برداران، تشکیل و توسعه صندوق‌های کوچک خرده اعتباری در روستاها، واگذاری مدیریت اجرای طرح‌ها به خود مردم، استفاده از تکنولوژی‌های نو و تلفیق آن با دانش بومی در حال انجام است.

این پروژه باید درسال 2009 به پایان می‌رسید اما به دلیل موفقیت طرح همچنان ادامه داد و سازمان ملل خواسته تا طرح به سایر نقاط ایران نیزگشترس پیدا کند چرا که این طرح با مشارکت جوامع بومی به خصوص زنان ساکن در این مناطق که نسبت به منابع طبیعی حساسیت بیشتری دارند نتایج بسیار خوبی در بیایان‌زدایی شده است.

در سفر هیئت دولت به استان خراسان جنوبی این نظر کارشناسان سازمان ملل مصوب شد و اجرای پروژه از سال گذشته درسایر استان‌ها اجرایی شد. اوایل خرداد ماه سال جاری نیز با موافقت استانداری اصفهان به عنوان هشتمین استان کشور برای اجرای پروژه ترسیب کربن انتخاب شد.

چه مناطقی دراستان برای اجرای طرح ترسیب کربن پیشنهاد شده است؟

مراتع گاوخونی با وسعتی حدود 152 هزار هکتار، مراتع جندق با142هزارهکتار، مراتع بیدگل شهرستان آران و بیدگل با وجود مزارع سمبک و منطقه مغار اردستان با 72هزارهکتار اراضی بیابانی برای اجرای پروژه ترسیب کربن پیشنهاد شده است که در صورت موافقت هر چهارمنطقه یا یکی انتخاب خواهد شد و با اجرای طرح ترسیب می‌توان 135 هزار هکتار از مناطق بیابانی استان را با مشارکت مردمی احیا کرد.

اولویت انتخاب این مناطق چگونه است؟

سال 89 یک طرح درسازمان جنگل داری و منابع طبیعی تحت عنوان بازنگری کانون‌های بحرانی فرسایش های بادی انجام شد.طبق این طرح در سطح استان از 3.2 دهم میلیون هکتار اراضی بیابانی حدود 1.1 میلیون هکتار در 16 کانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شد که سالانه حدود 39 میلیارد تومان خسارت دارد. چهار منطقه پیشنهادی ازجمله مناطقی است که کانون بحران درآن قرار دارد .

تا کنون برای کنترل این 16 منطقه بحرانی اقدامی صورت نگرفته است؟

از 16 کانون بحرانی استان با اقدامات انجام شده 14 کانون تثبیت شده است و دیگر تهدید طوفان شن دراین مناطق وجود ندارد و در حال حاضر دو کانون بحرانی در استان وجود دارد یکی در دشت منطقه سگزی به وسعت 20 هزار هکتار که بسیار خسارت‌زا است البته در سال‌های گذشته حدود هشت هزار هکتار آن احیاشده است و امیدواریم با اجرای پروژه ترسیب کربن و حمایت‌های دولت مابقی آن در سال‌های آتی احیا شود. یک کانون بحران دیگر استان منطقه انارک است که در برنامه پنجم توسعه برای احیا آن نیز برنامه داریم.

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی با توجه به توجیح اقتصادی پایین مشارکت جوامع محلی در این طرح است پیش‌بینی شما از میزان مشارکت مردم در استان اصفهان در اجرا ی طرح‌های بیابان‌زدایی چیست؟

به طور حتم مشارکت مردم یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذاراست فاکتوری که در استان اصفهان می‌تواند یکی از نقاط قوت باشد مناطقی که در استان اصفهان انتخاب شده از جمله مناطقی است که قبلا طرح‌های مختلفی با مشارکت مردم در آنها اجرا شده است علاوه بر اینکه از نظر طبیعی این مناطق می‌تواند از جمله مناطق مناسب برای اکوتوریسم باشند.

اگر از این ویژگی‌ها به‌درستی استفاده کنیم می‌توانیم بستر مناسبی را برای افزایش مشارکت مردمی فراهم آوریم و تنها راه حفظ عرصه‌های طبیعی از تهدید کاهش فشار بر این مناطق است اگر بتوانیم برای ساکنان در این مناطق اشتغال‌زایی داشته باشیم حفظ  عرصه‌های طبیعی موفق بوده‌ایم.

......................................

 گفتگو:سمیه قنبری

منبع:خبرگزاری مهر

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر استان ها در این وبلاگ:
درآینده نزدیک؛4نقطه جدیدبارگیری در راه آهن شرق ایجاد می شود

کشف 500 کیلو و 400 گرم انواع مواد مخدر در اصفهان
مطلب دیگری موجود نیست
مطلب دیگری موجود نیست
مطلب دیگری موجود نیست




برچسب ها : استان ها