برای دیدن کل مطالب استان ها اینجا کلیک کنید

اصفهان رتبه دوم پرورش شترمرغ در کشور/ افزایش 10 درصدی تولید در سال جاری

معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با ظرفیت پنج هزار قطعه شترمرغ در سال، رتبه دوم پرورش شترمرغ را پس از استان مرکزی در کشور دارد.

زهرا فیضی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در سال گذشته تولید گوشت شترمرغ 650 تن بوده است و امسال نیز پیش‌بینی افزایش 10 درصدی در تولید را داریم که به 700تن می‌رسد.

وی ادامه داد: این واحدهای پرورش دهنده در اصفهان، برخوار، نجف‌آباد و تعدادی به صورت پراکنده در مناطق مانند خور و بیابانک و نایین هستند، اما بیشتر در مناطق مرکزی و گرم قرار دارند و مناطق سردی مانند فریدن و فریدون‌شهر برای پرورش آن مناسب نیستند.

معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: حدود 10 سال است پرورش شترمرغ در اصفهان شروع شده و از اوایل سال 80 به طور رسمی در استان مجوز داده می‌شد که این میزان تولید در استان بسته به نیاز سایر استان‌ها ممکن است صادرات نیز داشته باشد، اما در حال حاضر تولید به حدی نرسیده است که مازاد قابل توجه برای صادرات داشته باشیم.

*پرورش شترمرغ ارزش اقتصادی بالایی دارد

فیضی با اشاره به اینکه گوشت شترمرغ ارزش غذایی بهتر دارد بیان داشت: شترمرغ کیفیت گوشت بهتری نسبت به گوشت قرمز دارد و چربی کمتر، کلسترول و سدیم پایین‌تر و ارزش غذایی بهتر دارد و برای افرادی که بیمی‌های قلبی و فشارخون دارند بیشتر توصیه می‌شود و از طرفی سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به سایر واحدهای دام و طیور نیاز دارد و از این رو متقاضیان بیشتری دارد.

وی افزود: پرورش چندمنظوره شترمرغ و تولید گوشت، چرم، پر و روغن آن موجب شده تا ارزش اقتصادی بالایی برای آن در نظر گرفته شود، به همین دلیل جذابیتی زیادی برای تولیدکننده دارد.

فیضی تصریح کرد: تجهیزاتی که برای این صنعت لازم دارد بستگی به طرح‌ آن دارد که به دنبال آن سه نوع مجوز پرورش شترمرغ پرواری، مولد و توام می‌توان صادر کرد که شامل هر دو مولد و پرواری می‌شود.

معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان شرایط لازم برای صدور پروانه را داشتن حداقل یک هکتار زمین در مناطق معتدل و گرم برای پرورش شترمرغ ذکر کرد.

وی شرایط لازم برای بهره‌مندی از حمایت‌های اعتباری مقرر برای پرورش دهندگان را تشریح کرد و گفت: حمایت‌های اعتباری که از سال گذشته آغاز شده است از طریق بانک کشاورزی است و متقاضیان پرورش شترمرغ پس از کسب مجوز رسمی شروع کار از وزارت جهاد کشاورزی و داشتن 50 درصد پیشرفت فیزیکی از طریق سازمان جهاد کشاورزی به بانک عامل فرستاده می‌شوند و طبق قوانین بانک به آنها تسهیلات ارائه می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

*****

مروری بر مطالب اخیر استان ها در این وب سایت:
آبرسانی سیار به 240 روستای استان اصفهان
دمای اصفهان افزایش پیدا می کند
جمعیت اصفهان به سمت سالمندی پیش می رود
شهیدگمنامی که پیکرخود را بعد از31سال به زادگاهش هدایت کرد
تعداد مشترکان برق اصفهان در بخش کشاورزی 2برابر صنعتی




برچسب ها : استان ها