علیرضا ذاکر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با اجرای طرح مهر ماندگار که استانداران موظف هستند اقدامات ویژه عمرانی را در استان‌های خود تا پایان دولت دهم به انجام برسانند، اظهار داشت: در همین راستا بیش از 30 طرح عمرانی با عنوان پروژه‌های مهر ماندگار در دستور کار استانداری اصفهان قرار گرفته که 13 تا 15 مورد آنها به عنوان طرح‌های با اولویت برای استان اصفهان هستند که باید در راستای تکمیل و بهره‌برداری از آنها در مدت باقیمانده از دولت دهم همت ویژه‌ای در استان به کار گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این طرح‌ها به وزارت صنعت، معدن، تجارت و تعدادی طرح‌های وزارت نفت و وزارت ورزش و جوانان است، افزود: تعدادی از این طرح‌های مهر ماندگار در استان اصفهان نیز متعلق به وزارت نیرو است.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بهره برداری از تونل سوم کوهرنگ یکی از طرح‌های مهر ماندگار است، گفت: تنها حدود 60 متر از این پروژه حیاتی باقی مانده است که با اتمام آن حدود 100 میلیون مترمکعب آب به سد زاینده‌رود انتقال می‌یابد، البته با تکمیل این طرح بیش از دو برابر این میزان نیز می‌توان انتقال داد.
وی تصریح کرد: به دلیل تهدیدهای ناشی از خشکسالی‌های پی در پی در استان اصفهان در نظر داریم، طرح‌های آبی و خطوط آب را سرعت بیشتری بخشیم.
ذاکر اصفهانی با اشاره به اینکه تکمیل و راه‌اندازی خط شمال جنوب مترو اصفهان نیز می‌توان به عنوان دومین طرح اولویت دار و مهم مهر ماندگار در استان اصفهان یاد کرد، ادامه داد: دولت یک‌هزار میلیارد تومان برای قطار شهری شهرهای قم، شیراز، تبریز و اصفهان قرار داده است که این میزان اعتبار صرف نظر از تخصیص‌های سالانه دولت برای مترو کلانشهرهاست.
وی ادامه داد: البته 225 میلیارد تومان از اعتبار ویژه یک‌هزار میلیاردی برای چهار شهر یاد شده پرداخت شده که به اصفهان نیز طبق سهم مصوب اختصاص می‌یابد.
استاندار اصفهان یادآور شد: سال گذشته 100 درصد اعتبار مصوب برای مترو اصفهان که رقمی 70 میلیارد تومانی بود اختصاص پیدا کرد که البته اگر این میزان در امسال افزایش یابد می‌توان سرعت بیشتر به پروژه مترو اصفهان داد.
وی با اشاره به اینکه تکمیل ورزشگاه 75 هزار نفری نقش جهان اصفهان نیز پروژه سوم طرح مهر ماندگار در استان اصفهان است، گفت: علی‌اکبر محرابیان مشاور ویژه رئیس جمهور خبر از ابلاغ اعتبار این ورزشگاه داده و در سفر دو روزه‌ای که آخر این هفته به اصفهان دارد رایزنی‌هایی در این خصوص اتفاق می‌افتد.
ذاکر اصفهانی همچنین از افتتاح و بهره‌برداری از سالن 6 هزار نفری در جریان سفر مشاور ویژه رئیس جمهور به اصفهان خبر داد.
وی با تکمیل کنار گذر شرق و غرب استان را از دیگر طرح‌های کلان مهر ماندگار در اصفهان دانست و افزود: در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از کنار گذر شرق اصفهان پیشرفت فیزیکی داشته که با اتمام آن صرفه‌جویی در زمان حرکت مسافران، کاهش ترافیک و پیشگیری از حوادث رانندگی در این منطقه را شاهد هستیم.
استاندار اصفهان یادآور شد: مسافرانی که از جنوب استان اصفهان به ویژه شیراز قصد سفر به تهران را دارند از کنار گذر شرق عبور می‌کنند که بهره‌برداری از این آزادراه زمان رسیدن به مقصد را برای مسافران یک ساعت کاهش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه تکمیل سالن اجلاس سران در اصفهان را از دیگر پروژه‌های با اهمیت و استراتژیک مهر ماندگار است، اظهار داشت: در لایحه بودجه 90، مبلغ 100 میلیارد تومان از سوی دولت برای ساخت این سالن در نظر گرفته شد که 20 میلیارد تومان آن تخصیص یافت و بقیه آن در بودجه 91 دیده شده است.
ذاکراصفهانی تکمیل دو پروژه مهم آب‌رسانی که برای تأمین آب شرب سالم مردم استان طراحی شده را از دیگر طرح‌های مهر ماندگار معرفی کرد و اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها آب از سد به بیرون رودخانه می‌رود و تا تصفیه‌خانه چم‌آسمان لوله‌گذاری شده که بدین ترتیب دیگر پساب و یا فاضلاب وارد آب نمی‌شود.
وی بیان کرد: تکمیل مصلی اصفهان نیز در دستور کار طرح‌های مهر ماندگار دولت در استان اصفهان است که البته به صورت صد درصدی نیست اما در حدی قابل قبول برای استفاده نمازگزاران ساخته می‌شود.
استاندار اصفهان در بخش دیگر صحبت‌های خود تکمیل متروی اصفهان بهارستان و آغاز عملیات اجرایی متروی اصفهان فولادشهر را از دیگر طرح‌های مهر ماندگار دانست، تصریح کرد: تکمیل خط قطار سریع‌السیر اصفهان تهران که سبب تحول در خطوط ارتباطی می‌شود نیز یکی دیگر از این پروژه‌ها است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان نیز دولت پروژه‌هایی را در قالب مهر ماندگار به مردم معرفی می‌کند، اضافه کرد: توسعه مرکز تحقیقات قلب و عروق بیمارستان چمران، توسعه مرکز پیوند کلیه بیمارستان نور و علی اصغر و اورژانس هسته‌ای بیمارستان فارابی، احداث بیمارستان خور و بیابانک و اعصاب و روان شهید بهشتی کاشان و ساخت بیمارستان‌های کلیشاد و چادگان و نیز مرکز درمانی بیمارستان جایگزین نایین از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.
ذاکر اصفهانی تاکید کرد: پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان در قالب مهر ماندگار از 40 تا 91 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تسریع در روند عملیات اجرایی آن مد نظر است.
وی ادامه داد: در بخش‌های راه، معدن، نیروگاه، ریسندگی و بافندگی، فولاد، صنایع شیمیایی، بهینه‌سازی طرح‌های وزارت نفت و آب‌رسانی به شهر گلپایگان نیز دولت طرح‌هایی را در دست اقدام دارد.



برچسب ها : خور