مدیر اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خور و بیابانک گفت: با وجود اینکه 95درصد از موقوفات شهرستان‌ خور و بیابانک به زمین‌های‌کشاورزی ‌اختصاص‌دارد، اما شاخص‌ترین موقوفات خور و بیابانک مربوط به بخش بهداشت است.
مجتبی بابایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه در گذشته واقفان خور و بیابانک قسمتی از آب و ملک خود را وقف اولادی می‌کردند، اظهار کرد: عواید این‌گونه موقوفات از نسلی به نسل دیگر در خاندان واقف منتقل می‌شد و مالکیت و درآمد برای اولاد واقف و نسل‌های بعدی پایدار می‌ماند.
وی افزود: بارزترین رقبات را مربوط به روضه‌خوانی، تعمیر تکایا و مساجد، حسینیه‌ها، امام زاده‌ها و خیرات در روزهای مذهبی و برافروختن چراغ در اماکن مقدس عنوان کرد.
مدیر اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خور و بیابانک ادامه داد: از مجموع 383 موقوفه در سطح شهرستان 95درصد آن را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهد.
بابایی یادآورشد: علاوه برآب و املاک بسیاری از اشیاء مانند دیگ، کاسه، زنگ، شمشیر، طبل، لباس، خیمه، زیلو، سماور و اشیایی از این قبیل بر تکایا و حسینیه‌ها وقف شده است.
وی اضافه کرد: یکی از رسومات زمان‌های گذشته که در خوروبیابانک رونق فراوانی داشت هنر تعزیه خوانی می‌باشد به گونه‌ای که برای اجرای آن یک نفر مسوول می‌شد و مخارج آن را با وقف آب و املاک خود می‌پرداخت.
مدیر اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خوروبیابانک تصریح کرد: اکثر وقفیات خوروبیابانک دارای سند مکتوب بوده و در این میان سندی به خط نسخ و به زبان‌عربی مربوط به نیمه قرن نهم هجری وجود دارد.
بابایی با اشاره به وقف دو زیلوی قدیمی مسجد جامع شهر جندق گفت: این دو تخته زیلو مربوط به 1034و 1044هجری قمری است که واقف آن را وقف مسجد نموده است.
وی عنوان کرد: در قلعه جندق بنای مخروبه‌ای به نام خانقاه وجود داشته که در وقفنامه‌ها آب و املاکی برآن وقف گردیده و درحال حاضر این بنا نیز بازسازی شده است.
مدیر اداره اوقاف و امور خیریه خوروبیابانک ادامه داد: از دیگر وقفیات مذهبی‌ که نشان از اعتقادات و تاریخ گسترش اسلام در این شهرستان است طوقه یکی از علم‌ها به سال974هجری می‌باشد.
وی ادامه داد: در خوروبیابانک 116مسجد، 27حسینیه و 25بقعه و زیارتگاه وجود دارد که درآمدهای حاصل شده از آن‌ها درخود این اماکن هزینه می‌شود.
بابابی افزود: سال گذشته بیش از 80 میلیون ریال درآمد از موقوفات شهرستان حاصل شده که این درآمدها بر اساس نیات واقفین صرف امور روضه‌خوانی، اطعام عزاداران، کفن فقرا و مساکین، خشت اموات، روشنایی مساجد و حسینیه‌ها، پاپوش و بالاپوش زائران امام رضا علیه السلام و مخارج مساجد می‌شود.
وی بیان کرد: از شاخص‌ترین موقوفات در شهرستان مربوط به بهداشت است که در شهرخور به اق وتوف معروف می‌باشد.
بابایی یادآورشد: موقوفات میرزا ابوالحسن یغمای‌ جندقی شاعر نامدار قرن سیزدهم از مهمترین وقفیات مهم به شمار می‌رود که تعداد آن به 101 رقبه می‌رسد.
مدیر اداره‌ اوقاف و امورخیریه شهرستان خوروبیابانک با بیان‌اینکه بیش از 80 درصد درآمد وقفیات شهرستان صرف امور روضه خوانی می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال بیش از 250 مجلس روضه خوانی در شهر خور برگزار می‌شود که از این مجموع 60 مجلس آن وقفی می باشد.
وی افزود: زمان و مکان مجالس روضه خوانی توسط واقفین مشخص شده و این اداره موظف است این مجالس را در همان محلی که واقفین معین کرده‌اند برگزار کند.
مدیر اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خوروبیابانک به بیشترین موقوفات این شهرستان اشاره کرد و گفت: از این‌میان می‌توان موقوفات آب و املاک و زمین‌های کشاورزی را نام برد که در شهرستان بیش از یکهزار و 700 قطعه زمین کشاورزی وقف می‌باشد.
بابایی اظهارکرد: در سطح شهرستان خوروبیابانک حدود 20 آب انبار موقوفه وجود دارد که به شهرهای خور، فرخی، جندق و روستاهای اردیب، ایراج، بیاذه ، مهرجان و... اختصاص دارد.
وی ادامه داد: از دیگر مواردی وقف ‌که در شهرستان خوروبیابانک رواج داشته است می‌توان به موقوفه قلعه، میراب، نخل‌گردان، پیرحاجات، حضرت عباس، قبرکن، جنادتین، مرکب سواری، بیدق، ظروف، زمین خرمن، حمام و ... اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، در شهرستان خوروبیابانک حدود 15 نفر شتر، پنج باب منزل، 10 باب مغازه و سه شبانه روز آب مزارع کشاورزی دهزیر و کلاغوی شهر خور موقوفه است. با مطالعه در وقفنامه‌های خوروبیابانک به مواردی مانند ساختن آب انبار ولایروبی آن، تعمیرکاروانسرا و حمام، اطعام مستمندان وابناءالسبیل برمی‌خوریم واین درحالی است که بخش عظیمی از وقفیات شهرستان خور و بیابانک به آب و املاک وهمچنین زمین های کشاورزی اختصاص دارد.



برچسب ها : اخبار شهرستان