جندق درشمال غرب خور قرار دارد.نام زمان ساسانی آن گنده Gendeh است. قلعه جندق به زندان انوشیروان معروف است.آب جندق از سه قنات تأمین می شود و سدی به نام وازه در جنـوب جـندق در مواقـع بارندگـی باعـث تقویـت آب قنات می شود. جندق از نظر فرهنگی ارتباط کمتری با روستاهای منطقه دارد، مردم آن آرام، سحرخیز و در دین متعصب می باشند. بیشتر آنان لباس سنـتی و قدیمی به تن دارند. مردها دارای قبا و عرقچین و زنان چـادر شـطرنجـی بافت جندق را بسر دارند.

در جندق غلات، سبزیجات، انار، انگور، خربزه، توت، سیب، زردآلو، پیاز و علـوفه دام کشت می شود. جندق دارای کوچه باغ های زیبا است وشاخه های موبر روی دیوار کوچه باغها جلوه ای خاص دارد. جندق علاوه بر کوچه باغ ها جاذبه های دیگری هم دارد:

 1- دژ اردبیل: بنـا به روایـت جندقـی ها «ارد» و «بیـل» نام دو دیو اسـت کـه بـه فرمان حضرت سلیـمان دریاچـه ای در محلی که امـروز کویر نمک بوجود آوردند. این دژ به زندان انوشیروان نیز معروف است.

2- گنبد هشتار:بنائی است و درجنوب روستای جندق در ضـلع غربی گورستان قرار دارد.

3- مسجد جامع جنـدق:در مرکـز قـلعه اسـت و ورودی آن به سـمت شـمال در ساباطی(گنبدهایی که مردم بیابانک درتابستان برای هواخوری و گرمای شدید به آنجا می رفتند) باز می شود.

4- خانقاه:در یکی از کوچه های جندق ساختمانی مخروبه اسـت که به خانقاه شهرت دارد.

ساباط

کوچه باغی در جندق

عکس از اینترنت و دوستان

متن بر گرفته از کتاب برساحل کویر نمک با تلخیص

منبع: در دل کویر
*****
مروری بر 5 مطلب اخیر جندق در این وبلاگ
آغاز به کار فاز دوم مرمت قلعه تاریخی جندق
سومین مقام شهرداری جندق در یکسال اخیر
بارش تگرگ در شهر جندق از توابع خوروبیابانک
تقدیر از دانش آموزان قرآن پژوه شهر جندق
مطلب دیگری موجود نیست



برچسب ها : جندق