دکتر ابوالفضل شمسایی ( فرزند مرحوم شکر الله)در مهرجان دیده به جهان گشود تحصیلات ابتدایی را در مهرجان گذراند زمانی که با معلمان ان دوره ایشان صحبت می کنیم همه به این مسلئه اذعان دارند که هوش و ذکاوت و پشتکار ایشان واقعا کم نظیر بود. همراه خانواده به تهران مهاجرت نمود تحصیلات راهنمایی و دبیرستان را در تهران سپری نمود و سپس با شرکت در ازمون ورودی دانشگاه, در رشته کشاورزی دانشگاه تهران پذیرفته شد, بعد از اخذ مدرک لیسانس در ازمون کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در همان رشته پذیرفته شد,بعد از اخذ مدرک فوق لیسانس از طرف نظام اموزشی کشور بورسیه امریکا شد. زمانی که به امریکا عزیمت نمود با توجه به محدودیت های تحصیلی که برای ایرانی ها وجود داشت نتوانست در رشته کشاورزی تحصیلات خود را ادامه دهد ناچاراٌ در رشته مهندسی عمران شروع به تحصیل در دانشگاه برکلی کالیفورنیا امریکا نمود.اساتید دانشگاه خوب می دانند که سطح علمی این داشگاه در جهان چقدر بالاست و امروزه در دنیا جز پنج دانشگاه برتر شناخته می شود به زبان ساده اگر کسی در این دانشگاه به تدریس بپردازد و مدرک دکتری کسب نماید در تمام دانشگاه های دنیا در ان رشته به وی اجازه تدریس داده می شود و با اغوشی باز از وی استقبال می شود.
مدرک لیسانس و فوق لیسانس این دانشگاه را اخذ نمود سپس از رساله دکتری خود دفاع و در ادامه گواهینامه فوق دکتری و صاحب کرسی این دانشگاه را دریافت کرد. چند سال در امریکا به تحقیق و پژوهش و تدریس در دانشگاه مشغول بود که با توجه به علاقه بی حدّ و حصر نسبت به وطن خود بعد از انقلاب راهی کشور ایران شد در پست های مختلف مدیریتی در دانشگاه ها و سایر نهادها سوابق درخشانی از خود بر جای گذاشته است. ایشان در حال حاضر استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف و عضو هییت علمی این دانشگاه وچند دانشگاه معتبردیگرکشور و به عنوان کارشناس ارشد در چند دستگاه دولتی نقش ایفا می کند.چند بار به عنوان استاد نمونه دانشگاه شریف مورد تقدیر قرار گرفته است . او دارای صد ها مقاله,که در منابع معتبر دنیا به ثبت رسیده است و هر روز بر آمار ان افزوده می شود می باشد. چندین کتاب تالیف نموده به صورتی که دانشجویان رشته عمران دانشگاه ها مرجع تعدادی از کتابهایشان از اثار ایشان می باشد. نکته ای که جالب توجه است وی از کلاس اول ابتدایی تا اخذ بالاترین مدرک خود در دانشگاه های امریکا به عنوان شاگرد اول کلاس در طول سالهای تحصیل شناخته شده است.استاد اولین دانشجویان عمران(گرایش آب) که در دانشگاه های داخل کشور توانستند در سطح دکتری فارغ التحصیل شوند بوده است و به روایتی دیگر اولین کسانی که در ایران توانستند مدرک دکتری این رشته را اخذ نمایند دانشجوی وی و نامبرده استاد انها بوده است.یکی از از خصایل و سجایایی که در ایشان وجود دارد تواضع و فروتنی زیادی است که به وضوح در رفتار و کردارشان مشهود است .ارادت خاصی نسبت به اهل البیت و چهارده معصوم دارد زمانی که از علل و عوامل موفقییت هایشان سوال پرسیده شد,ایشان عنایت و لطف خداوند و ائمه بزرگوار,دعای خیر پدر و مادر , تلاش و پشتکار و را ازعوامل موفقیت خود ذکر نمود.هرچند بسیاری از زوایا و خفایای زندگانی پر برکت استاد از قلم نویسنده مغفول ماند و نتوانستیم انگونه که شایسته ومورد انتظار است زندگانی استاد را به رشته تحریر دراوریم ,که بدین سبب پوزش می طلبیم. به هرحال کانون فرهنگی هنری حضرت ابوالفضل(ع) مهرجان برای ایشان و جامعه علمی کشور و مهرجان ارزوی توفیق و موفقیت دارد. در زیر قطره ای از دریای اثار علمی ایشان معرفی شده است.

آثار :
1 آبهای زیرزمینی
ویژگی اثر : جزوه درسی منتشر شده در دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف،‌1366
2 اصول زهکشی
ویژگی اثر : ابوالفضل شمسائی، اصول زهکشی،‌ جزوه درسی منتشر شده در دانشگاه ارومیه،‌1364
3 تأمین آب مشروب
ویژگی اثر : جزوه درسی منتشر شده در دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف،‌ 1373
4 زهکشی و روشهای آبیاری کتاب جیبی اطلاعات کشاورزی
ویژگی اثر : تالیف،(چاپ دوم) ،‌وزارت کشاورزی،0 136
5 سیستمهای آبیاری
ویژگی اثر : جزوه درسی منتشر شده در دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف،‌ 1372
6 سیستمهای انتقال آب
ویژگی اثر : جزوه درسی منتشر شده در دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف،‌ 1371
7 سیستمهای انتقال آب
ویژگی اثر : تیراژ : 2000 سال انتشار : 1382 چاپ دوم شابک : 964-463-100-5 صفحات : 614 قیمت به ریال : 40000 نویسنده : ابوالفضل شمسائی-معرفی کتاب: آب یکی از عوامل مهم پیشرفت جوامع مختلف دنیا و انتقال آن به صورت صحیح چه از نظر تکنیکی و چه اقتصادی تعیین کننده است. نیاز انسانها به آب با سرعت در حال افزایش است و باید شرایطی را ایجاد کرد که طراحی پروژههای عظیم انتقال آب با شرایط آسان و مناسب صورت پذیرد. به نظر میرسد که انتقال دانش در این زمینه به پژوهندگان به سختی انجام میشود و کمبود کتاب به زبان فارسی در این زمینه نیز مزید بر علت است. اصول مهندسی ارائه شده در این کتاب میتواند برای سازههای با ظرفیت مختلف به کار رود. فهرست کتاب: فصل 1: خصوصیات مایعات فصل 2: هیدرولیک سیستمهای انتقال آب با سطح آزاد فصل 3: آبگیری از رودخانهها با دریچه فصل 4: اندازهگیری آب در کانالها فصل 5: طراحی کانالها فصل 6: تلفات آب و پوشش کانالها فصل 7: افت بار در اثر اصطکاک فصل 8: مایع تراکمناپذیر در شبکه لولها فصل 9: حل معادلات شبکههای شبکههای لوله با روشهای تئوری خطی، نیوتن ـ رافسون و هاردی ـ کراس فصل 10: طراحی سیفونهای بزرگ (Large Siphons) فصل 11: طراحی آبگذرهای (Culverts) کوتاه فصل 12: ایستگاهای پمپاژ
8 مهندسی زهکشی
ویژگی اثر : جزوه درسی منتشر شده در دانشگاه ارومیه،‌1364
9 مهندسی هیدرولوژی
ویژگی اثر : ‌جزوه درسی منتشر شده در دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف،‌ 1371
10 هیدرولیک جریان آب در محیط‌های متخلخل (جلد سوم: کاربرد مدلهای ریاضی ـ کامپیوتری)
ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران،‌1372
11 هیدرولیک جریان آب در محیطهای متخلخل (جلد دوم: مهندسی آبهای زیرزمینی)
ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران،‌1376
12 هیدرولیک جریان آب در محیطهای متخلخل (جلداول: مهندسی زهکشی)
ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران،‌1377
13 هیدرولیک جریان در محیطهای مختخلخل جلد اول مهندسی زهکشی،
ویژگی اثر : انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران (تجدید چاپ)،‌ 1378

برگرفته شده از: کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت ابوالفضل(ع) مهرجان

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر اخبار منطقه در این وبلاگ
مبارزه با آفت کنه گرد آلود خرما در نخلستانهای خور و بیابانک
مراسم سنتی آب به بذر شلغم بستن در شهرستان خوروبیابانک
فعالیتهای قرآنی در ماه مبارک رمضان
کسب مقام سومی کشور توسط تیم اعزامی خوروبیابانک
گزارش چهار ماهه سال 91 ستاد بازسازی عتبات عالیات خوروبیابانک




برچسب ها : اخبار شهرستان