کنکور و آزمون‌های متعدد ورود به مقاطع مختلف دانشگاهی در میان خبرهای منتشر شده در روز گذشته سهم پر رنگی داشتند. مشاور عالی سازمان سنجش در گفت وگو‌های جداگانه ای جزییات زمان ثبت نام و برگزاری آزمون‌های مقاطع کارشناسی و دکتری دانشگاه‌های سراسری را تشریح کرد. همزمان هم این مقام سازمان سنجش و هم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب حذف کنکور برای چندین رشته دانشگاهی دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی در مقطع کارشناسی، در کارگروه ماده چهار کنکورخبر دادند.
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش با اعلام تصویب حذف کنکور دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی در آزمون سال 92 از سوی کارگروه ماده چهار کنکور، تصریح کرد: پذیرش دانشجو در حدود 3000 کدرشته محل بدون کنکور خواهد بود و بنابراین پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی و با رعایت شرایط و ضوابط انجام می‌شود.وی تاکید کرد: عناوین کد رشته‌های مذکور و نحوه پذیرش متعاقبا اعلام می‌شود.در این رابطه فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد هم با تایید خبر تصویب حذف کنکور برای داوطلبان تحصیل در بسیاری از رشته‌های دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد برای حذف کنکور در تمامی رشته‌های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از بهمن ماه آمادگی دارد. وی در عین حال تصریح کرد که باید منتظر صدور مجوز رسمی از سوی وزارت علوم باشیم.به گزارش ایسنا، فرهاد دانشجو با اشاره به طرح پیشنهاد حذف کنکور برای رشته‌های دانشگاه آزاد در کارگروه ماده چهار کنکور، گفت: کارگروه تقریبا با حذف کنکور برای 3000 رشته محل و حدود 70 – 80 درصد رشته‌ها موافقت کرده است، ولی هنوز کتبا چیزی اعلام نشده است. دانشجو با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌سازی در بسیاری از دانشگاه‌ها، هم اکنون ظرفیت بیش از تقاضاست، تصریح کرد: بر این اساس صندلی خالی زیادی در دانشگاه آزاد وجود دارد. بنابراین می‌توان حذف کنکور را در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته اجرا کرد. البته رشته‌های پرطرفداری وجود دارند که برای پذیرش دانشجو در آنها باید راهکارهای دیگری اندیشید. وی افزود: در صورت حذف کنکور، می‌توان بر اساس مکانیزم‌های طراحی شده، دانشجو پذیرفت.دانشجو در خاتمه با بیان اینکه 90 درصد دانشجویان در سال 91 به صورت بومی پذیرفته شده‌اند، اظهار کرد: بر این اساس سیاستی اعمال شده است که انتخاب رشته دانشجویان به سمتی هدایت شود تا داوطلبان در محل زندگی خود پذیرفته شوند.
ثبت‌نام آزمون کارشناسی از 16 آذرماه
از سوی دیگرحسین توکلی، از آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری از پنجشنبه 16 آذرماه خبر داد و گفت: داوطلبان تا پایان ساعت 24 روز شنبه 25 آذرماه برای ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش مهلت دارند. وی درباره زمان برگزاری آزمون سراسری سال 92، گفت: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده این آزمون در صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنبه 30 و جمعه 31 خرداد و صبح روز شنبه اول تیر ماه برگزار می‌شود.وی درباره چگونگی نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 92 گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در کمیته کارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو در آزمون سراسری سال 92، سوابق تحصیلی دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سال 84 و سالهای بعد از آن که امتحانات آن‌ها به صورت کتبی سراسری و کشوری برگزار شده همانند آزمون سال 91 تا میزان حداکثر 25 درصد با تاثیر مثبت در گزینش نهایی اعمال می‌شود.وی افزود: کارنامه داوطلبان در 5 مرداد ماه از طریق سایت سازمان منتشر خواهد شد و انتخاب رشته داوطلبان مجاز از 7 مرداد تا 23 مرداد ادامه خواهد داشت.توکلی در پایان گفت: فهرست پذیرفته‌شدگان نهایی نیز در نیمه دوم شهریور ماه سال 92 اعلام خواهد شد.
ثبت‌نام آزمون دکتری ازهفتم آذر
از سوی دیگرچند سالی است که آزمون دکترای دانشگاه‌های دولتی کشور متمرکز شده است و همه ساله برگزاری این ازمون علاوه بر اما و اگرهای متعدد درخصوص چگونگی پذیرش دانشجویان حساسیت‌هایی شبیه کنکور سراسری کارشناسی و کارشناسی ارشد برای داوطلبان ایجاد می‌کند. روز گذشته مشاور عالی سازمان سنجش،با تشریح جزییاتی از چگونگی ثبت نام، تاریخ برگزاری و ضرائب آزمون دکتری آتی اعلام کرد که ثبت نام کنکور دکتری 92 از 7 آذرماه آغاز می‌شود. حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش، در باره آزمون دکتری سال تحصیلی آینده گفت: ثبت نام برای شرکت در آزمون ورودی دوره‌های دکتری نیمه متمرکز سال 92 برای پذیرش دانشجو در 9 گروه آموزشی از روز سه شنبه 7 آذرماه از طریق سایت سازمان آغاز می‌شود و در روز یکشنبه 12 آذرماه پایان می‌پذیرد.به گفته توکلی پذیرش دانشجو در هریک از رشته‌های امتحانی گروه آموزشی علوم پزشکی منحصراً برای دانشگاه تربیت مدرس صورت می‌گیرد. وی افزود: اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص شرایط، ضوابط و نحوه ثبت نام از داوطلبان در روز دوشنبه 6 آذرماه در نشریه پیک منتشر و همزمان روی سایت سازمان قرار داده می‌شود. توکلی ادامه داد: هر داوطلب باید در زمان مشخص شده و بر اساس دستورالعمل اطلاعیه ثبت نام پس از پرداخت مبلغ 31 هزار و 500 تومان به عنوان وجه ثبت نام و دریافت دفترچه راهنما نسبت به تکمیل فرم پیش نویس تقاضانامه اقدام و در مهلت مقرر ازطریق سایت سازمان ثبت نام کنند.مشاور عالی سازمان سنجش درباره مواد آزمون دکتری گفت: در این آزمون علاوه بر مواد آزمون عمومی شامل زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی مجموعه ای از دروس تخصصی از دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد لحاظ شده است. توکلی در خصوص سطح سوالات امتحانات اختصاصی گفت: این سطح حسب مورد در حد دانش و تجربیات دانش آموختگان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و در هر رشته مطابق فهرست برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی است.این مقام مسئول در سازمان سنجش با اشاره به زمان برگزاری آزمون دکتری سال 92 اعلام کرد که کارت شرکت در جلسه آزمون داوطلبان و برگ راهنمای آن از 13 اسفند روی سایت سازمان قرار می‌گیرد. به گفته توکلی آزمون اختصاصی و عمومی دکتری نیمه متمرکز سال 92 به ترتیب در صبح و بعد از ظهر روز جمعه 18 اسفندماه در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود و نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه در فروردین سال آینده در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.مشاور عالی سازمان سنجش ادامه داد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته هم طی روزهای 20 تا 24 فروردین ماه سال آینده نسبت به انتخاب کد رشته محلهای تحصیلی خود اقدام می‌کنند.توکلی ادامه داد: نمره کل حاصل از 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدلهای تراز شده دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد، نمره مصاحبه و سهمیه داوطلبان وهمچنین نتیجه صلاحیتهای عمومی استخراج گردیده و بر اساس برنامه زمانی یپش بینی شده، فهرست پذیرفته شدگان نهایی براساس این نمرات در نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

تمدید مهلت ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ناپیوسته
بر اساس اعلام سازمان سنجش مهلت تکمیل ظرفیت آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 91 تا امروز چهارشنبه تمدید شد. داوطلبانی که در مهلت تعیین شده در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 91 ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند اطلاعات ثبت‌نامی خود را تا ساعت 24 روز چهارشنبه 1 آذرماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org ویرایش کنند.تمام داوطلبانی که در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 91 ثبت‌نام کرده اند و در جلسه امتحان این آزمون حضور داشتند براساس کارنامه نهایی و نمره کل علمی رشته و گرایش خود می‌توانند در مرحله تکمیل ظرفیت این آزمون شرکت کنند.

منبع: ابتکار




برچسب ها : اخبار عمومی