رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک:
جندق بیشترین مرتع زیر پوشش آنغوزه در خوروبیابانک است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک گفت: در این شهرستان حدود 26 هزار و 666 هکتار زیر پوشش آنغوزه شیرین است که بیشترین مرتع به جندق اختصاص دارد.

فرزاد نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوروبیابانک مناطق انتشار گیاه آنغوزه شهرستان را مراتع جندق، ایراج و بازیاب بیان کرد و افزود: از این میان 17 هزار و 710 هکتار آن در جندق و 8 هزار و 950 هکتار نیز به مراتع ایراج و بازیاب است.

وی با بیان اینکه مقدار آنغوزه برداشت در هر هکتار بستگی به تراکم بوته دارد، افزود: از هر بوته حدود‌ 16 گرم کشته خشک و 1.5 گرم شیره خشک برداشت می‌شود و مقدار شیره کشته خشک از هر هکتار حدود 500 گرم تا 1.8 کیلوگرم متغیر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک اضافه کرد: صمغ گیاه آنغوزه مصرف دارویی دارد و در درمان بیماری‌های عصبی، تنفسی، حنجره و آسم مؤثر است.

وی از دیگر فواید صمغ این گیاه را برای درمان یبوست، تنبلی و تورم روده و تقویت حافظه عنوان کرد.

نیکزاد ادامه‌ داد: پارسال با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی در شهرستان برداشتی نداشتیم به طوری که در سال 89 مقدار حدود 2 هزار و 382 کیلوگرم کشته و شیره خشک از مراتع جندق جمع‌آوری شده است.

وی اضافه کرد: امسال هم از مراتع جندق حدود 2 هزار و 708 کیلوگرم کشته شیره خشک برداشت شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوروبیابانک در حال حاضر حدود 80 نفر در زمینه کاشت و برداشت گیاه آنغوزه در شهرستان فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر جندق در این وبلاگ:
امحای چهار هزار و 413 کیلوگرم مواد مخدر در اصفهان
برگزاری کنگره علمی مصون سازی زنان در مقابل اعتیاد در اصفهان
تولید سالانه 10 هزار تن تالک

زمـین لـرزه بـرزک و جنـدق بدون خسـارت
احداث استخر سرپوشیده در مسیر راه آب قنات




برچسب ها : جندق