مزایده دردسر ساز در خوروبیابانک/ قیمت اراضی در حال افزایش چندبرابری

فرمانداری شهرستان خوروبیابانک درحالی مسکوت ماندن مزایده زمین های شهرک هلال احمر شهر خور را خواستار است که اعضای شورای اسلامی و شهرداری این شهر به این تقاضا بی اعتنایی می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، "خور" از شرقی ترین شهرهای استان اصفهان بوده که هزینه آن از فروش زمین تامین می شود ولی این موضوع رفته رفته سبب شده تا شهرداری با مصوبه شورای اسلامی این شهر اقدام به مزایده زمین های شهرک هلال احمر کند که در طرح هادی این شهر به عنوان فضای سبز در نظر گرفته شده است.

ساکنان شهرک‌ هلال‌ احمر در این باره می گویند: شهرداری‌ در زمان واگذاری زمین های مسکونی قول داده بود که در مقابل این شهرک، فضای‌سبز ایجاد کند اما با گذشت بیش از 10سال، شهرداری با چراغ سبز شورای اسلامی شهر به تغییر کاربری آن در طرح جامع از فضای سبز به مسکونی اقدام کرده است.

یکی دیگر از اهالی این شهرک در این‌باره گفت: ایجاد فضای سبز که حق این اهالی بوده هیچگاه احداث نشده است.

یک کارشناس در زمینه طرح جامع شهری می گوید:طرح جامع ، طرحی است که با رهگیری از تحولات اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی جامعه شهری ، به بهبود سازمان فضایی شهر و رفاه اجتماعی مردم می پردازد ولی شورای شهر و شهرداری در زمان تنظیم این طرح مکانی که در طرح هادی شهری به عنوان فضای سبز در نظر گرفته شده را مسکونی می کند تا علاوه بر فروش زمین آن آینده این منطقه را نامعلوم کند.

وی گفت:طرح جامع شهری بر حسب ضرورت قابل تجدید نظر خواهد بود ولی برای کسانی که به عنوان نماینده ما در شورای اسلامی شهر هستند گذشتن از چند پلاک زمین که شاید پول آن خرج دو تا سه ماه شهرداری است مشکل است و آنها فکر آینده شهر را نمی کنند و به سود خود می اندیشند.

همچنین او در رابطه با صحبت های یکی از اعضای شورای شهر خور که گفته میزان فضای سبز در شهر برای هر نفر نزدیک به 15 متر است و دیگر نیاز به فضای سبز نداریم، می گوید: شهر خور که مرکز شهرستان خوروبیابانک روز به روز در حال گسترش است و خانه های زیادی ساخته می شود و اینکه ما حدود 15 متر فضای سبز داریم شاید برای 10 سال آینده همین رقم جوابگوی مردم این شهر نخواهد بود و باید از هم اکنون به فکر آینده باشیم شاید فردا برای تخریب منازل برای احداث فضای سبز دیر باشد.

در چند هفته گذشته جمعی از اهالی شهرک هلال احمر برای جلوگیری از فروش زمین های این شهرک، چندین بار در مقابل ساختمان فرمانداری و شهرداری جمع شدند چرا که ساکنان این منطقه بر این باورند که چنین مزایده ای سبب افزایش یک شبه قیمت زمین در این شهر شده است.

یکی از اهالی شهر خور می گوید: شهرداری در مزایده زمین نرخ هر متر آن را به صورت پایه و مصوب اعلام می کند در صورتی که به این نرخ به فروش نمی رسد.

یکی دیگر هم افزود: شهرداری خور، نرخ پایه یکی از زمین ها را در مزایده متری 45 هزار تومان اعلام کرد ولی فردی در این مزایده با قیمتی بیش از چهار برابر این رقم این مزایده را برنده شد و این یعنی افزایش قیمت زمین در شهر خور و کسی که این زمین را برنده شده بدون توجه به قوانین زمین را چند میلیونی گرانتر به فروش می رساند و متاسفانه هیچ نظارتی به روند اجرایی مزایده در شهر خور نمی شود و با کمی کنکاش، مشخص می شود که افراد خریدار یا برنده شده در مزایده های شهرداری به گونه ای به در افزایش نرخ زمین در این شهر دامن می زنند.

شهرداری خور از جمله شهرداری کشور است که زمین دارد و از طریق فروش این زمین هاست که درآمد های خود را تامین می کند.

اما شهردار خور، فروش زمین در این شهر را یگانه راه برای تامین هزینه های این شهر می دانند و می گوید: تنها منبع در آمدی شهرداری خور، فروش زمین به صورت مزایده است.

مهدی مقیمی افزود: مزایده زمین در شهر خور ماهیانه بین 2 تا 3 زمین صورت می گیرد که با نرخ کارشناس به عنوان پایه مشخص و سرانجام نرخ برنده که بیشترین قیمت به لحاظ مزایده است اعلام می گردد.

رئیس شورای شهر خور که از موافقان اجرایی مزایده این زمین هاست می گوید: شهرداری و شورا هیچگونه وظیفه تامین زمین مردم را ندارد و طبق بخشنامه ها و دستور العمل تنها مرجع قانونی تامین و واگذاری زمین مسکن و شهرسازی است.

سید مهدی موسوی افزود: طرح جامع شهری هم اکنون جایگزین طرح هادی در شهرها شده و شورا در تدوین این طرح هیچ دخالتی نداشته و ندارد.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر خور نیز معتقد است چون بودجه های اختصاص دولت به شهرداری خور بسیار ناچیز است، ما خود را به اجرای قانون ملزم می دانیم.

سید علی اکبر شاهچراغی افزود: مشکلات پیش روی این شورا را عملکرد ضعیف شهرداران و شورای قبلی بیان کرده است.

فرماندار خوروبیابانک که مصوبه شورای اسلامی را قبل از این رخداد ها و براساس قانون جامع شهری امضا کرده پس از این موضوع خواستار مسکوت ماندن آن بود که با جواب منفی شورای اسلامی شهر روبرو شده است.

وی گفت : با توجه به نزدیک بودن انتخابات خواستار آنیم که این موضوع بدون هیچ مشکلی حل شود.

حسن فیروزی احترام گذاشتن به خواسته های مردم را از الزامات فرمانداری دانست و افزود: باید مسئولان در جهت اهداف به حق مردم گام بردارند و از کینه ها و تهمت ها بپرهیزند.

منبع: خبرگزاری مهر

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر خور در این وبلاگ:
بازدید مدیریت آموزش و پرورش شهرستان از موسسه ثامن الائمه(ع)
برگزاری مراسم بزرگداشت روز 9 دی در شهر خور
آیین مذهبی نخل گردانی در خوروبیابانک
پیاده روی کودکان شهر خور به مناسبت هفته جهانی کودک
مانور لحظه صفر مدیریت بحران برگزار شد




برچسب ها : خور