اخبار شهرستان

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با اشاره به شرایط استثنایی بکر و کاملا طبیعی و تنوع زیستگاهی حاکم بر منطقه کلاته گفت: منطقه شکار ممنوع کلاته با ارزش‌ترین زیستگاه دست نخورده‌ در قلب کویر برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری هم چون گربه وحشی، کاراکال و جبیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در خور و بیابانک، کیومرث کلانتری در سفر یک‌روزه به شهرستان خوروبیابانک افزود: منطقه‌ شکار ممنوع کلاته مشتمل بر دشت‌ها و سلسله کوه‌های به هم پیوسته می‌باشد که به دلیل داشتن ‌گونه‌های‌ مختلف گیاهی و جانوری یکی از مناطق ویژه در استان اصفهان شناخته شده است.

وی اضافه کرد: از گونه‌های به ثبت‌رسیده این منطقه در بخش پرندگان زاغ بور، باقرقره، سبز قبا، هوبره و درگربه سانان نیز گربه وحشی، گربه شنی، کاراکال و از پستانداران می‌توان به کل، بز، قوچ و میش و جبیر اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان هرگونه واگذاری اراضی به غیر و بهره برداری غیراصولی و ناپایدار از منطقه را ممنوع بیان‌کرد و گفت: در این راستا هرگونه فعالیت در این عرصه با نظارت و کنترل کارشناسان محیط زیست انجام خواهد شد.

کلانتری هدف از ارتقاء این منطقه از حفاظت به مدیریت را بهره برداری اصولی و پایدار و همچنین جلوگیری از تخریب اراضی با نیت واگذاری به نسل‌های آینده عنوان کرد.

وی ادامه داد: پوشش گیاهی شاخص این منطقه درمنه، گز و تاغ می‌باشد و عموما در دشت‌ها تاغزارهای انبوه و خودرو و در نواحی مرتفع تر نیز گونه‌هایی چون بادام کوهی، پسته وحشی، بنه، قیچ، شور و آنغوزه را می‌توان مشاهده کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان توجه به‌حفاظت از زیستگاه‌های‌کویری و بیابانی و تهدیدات جدی در کاهش سطح تنوع زیستی شهرستان را مورد تاکید قرارداد و افزود: این منطقه یک اکوسیستم خشک با پتانسیل عظیم تحت عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت محیط زیست است.

کلانتری افزود: همچنین در این‌راستا افزون بر 20 چشمه در منطقه شکار ممنوع کلاته شهرستان‌ خوروبیابانک جهت آبشخور حیات وحش در شمال این شهرستان ایجاد گردیده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: برای ارتقاء این منطقه از تحت حفاظت به مدیریت کارهای مطالعاتی انجام شده است و امیدوداریم در آینده‌ای نزدیک شاهد ارتقاء آن باشیم.

کلانتری تغییرحدود، نصب تابلوهای هشدار دهنده و تعریف ساختار سازمانی از جمله اقدامات انجام شده در اجرای این طرح بیان کرد و ادامه داد: پس از تصویب و ارتقاء منطقه، سازمان محیط زیست کفیل قانونی تمامی دستگاه‌های‌دولتی‌در مدیریت و حفاظت آن قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به‌ گردشگری طبیعی در حوزه شهرستان خوروبیابانک اشاره کرد و افزود: این منطقه به دلیل داشتن مناطق بکر و دست نخورده می‌تواند در راستای گردشگری طبیعی موثر واقع شود.

به گزارش ایسنا؛ منطقه ‌شکار ممنوع‌ کلاته ‌خوروبیابانک با وسعتی ‌افزون بر یک هزار و 368 هکتار با ارزش‌ترین اکولوژیکی زیستگاه‌های شهرستان است که 20 درصد آن را کوهستان و تپه ماهوری، 52 درصد به صورت دشت، 22 درصد تاغزار و تپه ماسه‌ای و شش درصد نیز اراضی سیلابی تشکیل می‌دهد.

منبع: ایسنا

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر اخبار شهرستان در این وبلاگ:
افتتاح 25 طرح عمرانی خدماتی در خوروبیابانک
بزرگ ترین دریاچه فصلی نمک جهان در خور و بیابانک قرار دارد
رقابت های شترسواری در خور و بیابانک برگزار می شود
10 تن برنج هندی در شهرستان خوروبیابانک توزیع شد
افتتاح 2 مرکز فنی و حرفه ای خور وبیابانک و دهاقان در دهه فجر




برچسب ها : اخبار شهرستان