برای دیدن کل مطالب مهرجان اینجا کلیک کنید

یکی از روستاهای شهرستان خوروبیابانک، روستای مهرجان است.

به گزارش اینا، این روستا در گویش خوری به "مهرگون"  معروف است که از آثار قدیمی آن می‌توان به گنبد شمس الدین حاجی محمدشاه از عرفای قرن هفتم هجری و مزار خواجه جمال‌الدین نام برد. سنگ مزار حاجی محمد شاه از قدیمی‌ترین سند موجود است که به صوفیگری این منطقه در گذشته اشاره دارد.

قلعه‌ی این روستا که قسمت اعظم آن توسط سیلاب تخریب گردیده یکی از قلاع قدیمی‌خوروبیابانک بوده است. در دوره قاجاریه خوروبیابانک به قرای سبعه (به فتح قاف) معروف بوده و بنا به نوشته‌ی اعتماد السطنه درکتاب مرآت البلدان مهرجان نیز جزء این قراء است.

بافت قدیمی مهرجان متشکل ازخانه‌های خشت و گلی با کوچه‌های دارای ساباط نمایی دیگر دارد و در این میان بقعه حاجی محمد شاه و برادرش جلال الدین نیز زیارتگاه اهالی مهرجان است.

درگذشته اقتصاد روستا بر پایه ابریشم بافی سنتی، نخلداری و شترداری استوار بوده اما امروزه صنایعی چون قالی بافی و وجود کارگاه شیرآلات بر رونق اقتصادی روستا افزوده است.

منبع آب روستا قنات و واحد اندازه‌گیری آب کشاورزی فنجان است که هر فنجان 12دقیقه و هر شبانه روز 120 فنجان برابر چهل قله است. مدار گردش آب در مهرجان 20 شبانه روز بوده و شبانه روزهای کشاورزی این روستا هریک نامی خاص‌دارند و مهمترین آنها مومن اول، مومن دوم، شبانه روز، نیم شبانه روز، بلوچ، قاسم، احمد، هارونی است.

این روستا با شش رشته قنات 140هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغ های مهرجان را آبیاری می شود وخرما که مهمترین محصول مهرجان است به قصب طلایی شهرت دارد. مزارع اطراف مهرجان محمدآباد، رضوانیه، شکرآباد، حاجی، شمس‌آباد، توفیق‌آباد، سلطانیه، قاسمیه، چمرانیه، دولت‌آباد، دهنو، جلالیه و عبدل‌آباد است.

مهرجان از سال 68 به عنوان مرکز دهستان نخلستان با تحت پوشش داشتن روستاهای اردیب، ایراج، بیاذه، گرمه، نیشابور، عروسان گلستان، آبگرم، هفتومان، حسین‌آباد، خنج و بازیاب انتخاب شد.

این روستا با جمعیتی حدود670 نفر دارای 220خانوار بوده و نهادهایی چون مخابرات، پست، مرکز بهداشتی درمانی، مجتمع خدمات بهزیستی، صندوق قرض الحسنه، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری و مرکز توریستی اقامتی در آن به فعالیت مشغول هستند.

مهرجان در فاصله 33 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهرستان خوروبیابانک قرار دارد.

منبع: خبرگزاری شرق استان اصفهان

*****

مروری بر مطالب اخیر مهرجان در این وب سایت:
ماشین و موتوری که در آتش بی توجهی مسولین سوخت
تصاویر زیبا از نخلستان مهرجان
شب بیست وسوم ماه رمضان،دهستان نخلستان مهرجان(سال92)
شب بیست ویکم ماه رمضان،دهستان نخلستان مهرجان(سال92)
شب نوزدهم ماه رمضان، دهستان نخلستان مهرجان(سال92)




برچسب ها : مهرجان