روزنامه تلگراف انگلستان:

جزئیات توافق ایران و آمریکا/توقف غنی‌سازی 20 درصد در ازای کاهش تحریم‌ها و آزادی دارایی‌ها

آمریکا توافقی کوتاه مدت به ایران پیشنهاد داده که بر اساس آن غنی‌سازی 20 درصد و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و راکتور اراک در ازای لغو برخی تحریم‌ها و نیز آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران، متوقف خواهد شد.

به گزارش تسنیم به نقل از تلگراف؛ آمریکا یک توافق کوتاه مدت به ایران پیشنهاد داده است که به تهران اجازه خواهد داد غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح پایین‌تر ادامه دهد.

هدف از این طرح متوقف کردن برنامه هسته ای ایران برای احتمالا شش ماه است تا در این فرصت زمانی فضای تنفس برای یک مذاکره درباره یک توافقنامه جامع فراهم شود.

به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا کری به دعوت کارترین اشتون، به ژنو خواهد رفت "تا اختلاف‌نظرها در مذاکرات را کاهش دهد".

دیپلکات‌های غربی و مقامات آمریکایی از افشای جزئیات "گام اول مذاکرات" امتناع ورزیده‌اند. اما یکی از دستیاران سنای آمریکا با اشاره به گزارش کاخ سفید، وزارت خارجه و منابعی در ژنو، اعلام کردن که این مذاکرات چهار نکته خواهد داشت.

ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را متوقف خواهد کرد که نزدیک به سطح تسلیحاتی است – و ذخایر این ماده را به اکسید بدون ضرر تبدیل کنند.

ایران غنی‌سازی اورانیوم 5/3 درصد را که برای نیروگاه‌های هسته‌ای مورد نیاز است را ادامه می‌دهد – اما توافق می کند که تعداد سانتریفیوژهای لازم برای این کار را محدود سازد. اما هیچ الزامی برای برداشتن سایر سانتریفیوژها وجود نخواهد داشت.

ایران توافق خواهد کرد که رآکتور پلوتونیومی خود را در اراک که می‌تواند مسیر دیگری برای دستیابی به توانمندی تسلیحات هسته‌ای ارائه کند، را طی دوره شش ماهه متوقف کند اما در عین حال می‌تواند به فعالیت در این تأسیسات ادامه دهد.

ایران توافق خواهد کرد که از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر IR-2 که می‌توانند اورانیوم را سه تا پنج برابر سریع‌تر ازمدل‌های قبلی غنی‌سازی کنند،‌ استفاده نکند.

در مقابل، آمریکا تحریم‌های اقتصادی را احتملا از طریق آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک های خارجی، تسهیل خواهد کرد. علاوه بر این، برخی محدودیت‌ها در حوزه صناع پتروشیمی، فلزات بارازش و موتوری می‌تواند برداشته شود.

با این حال، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرده که تنها تحریم‌های "برگشت‌پذیر" می‌توانند تسهیل شوند و در صورتی که ایران هر کدام از مفاد توافق را زیر پا گذارد می‌توان این تحریم‌ها را بار دیگر اعمال کرد.

قدس آنلاین

 




برچسب ها : سیاسی