حمایت از مذاکره‌کنندگان و انتظارِ پاسخگویی

سیاست > مجلس - بهارستان‌نشینان در روز حصول توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 با مواضع مثبت و منفی اما محتاطانه به استقبال این توافقنامه رفتند.

فاطمه استیری: دولت روحانی100 روزه نشده، قفل پرونده‌ هسته ای ایران بعد از 10 سال سرگردانی در بغداد، مسکو، استانبول، آلماتی، در نهایت در میان رشته کوههای «آلپ» و «ژورا» باز شد تا دولت یازدهم همچنان بر مدار خوش شانسی‌حرکت کند.

مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران در حالی از روز چهارشنبه دور سوم از مذاکرات هسته‌ای خود را در ژنو از سر گرفتند که انتظارات برای رسیدن به توافق هسته‌ای در این دور از مذاکرات در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. چه آنکه مذاکرات ژنو2 علی رغم آنکه با روند رو به مثبتی پیش رفته بود و رسیدن به «توافق بزرگ» بین ایران و 6 قدرت هسته ای دنیا قریب الوقوع به نظر می رسید به یکباره با کارشکنی های فرانسه به بن بست رسید. شاید از همین رو بود که تا آخرین لحظات مذاکرات نفس گیر و طولانی ژنو 3 وضعیت مبهمی بر مذاکرات حاکم شده بود.

مذاکرات اما در آغازین ساعات روز یکشنبه سوم آبان و یک روز مانده به پایان 100 روزه‌گی دولت روحانی به نتیجه رسید و توافقنامه هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در نهایت امضا شد.

حصول توافق هسته‌ای از سوی دولت در فاصله ای کوتاه از روی کار آمدنش با واکنش مثبتی از سوی ناظران و تحلیلگران سیاسی داخلی روبرو شد. مجلس نشینان هم در اولین جلسه علنی خود در هفته جاری با واکنش‌های مثبت،منفی و البته محتاطانه به استقبال این توافقنامه رفتند.

اسامی

مسئولیت 

اظهارات نسبت به توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5

ابوترابی‌فرد، محمدحسن

نایب رییس مجلس شورای اسلامی

* نمایندگان مجلس با تاکید بر حق مسلم ملت ایران در برخورداری از حق غنی سازی اورانیوم برای اهداف مشروع و حقوق مسلم خویش از اقدامات و گام های بلندی که در این راه برداشته شده حمایت می کند.

باهنر، محمدرضا

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی

* نمایندگان مجلس دغدغه تبعیت و پا برجا ماندن در نظرات مقام معظم رهبری را دارند که در این قضیه فصل الخطاب است. این مذاکرات قراردای امضا نمی شود.این یک پیش نویس تفاهمنامه است 6 ماه طرفین فرصت دارند که نشان دهند به آیا به تفاهامت عمل می کنند یا نه.

* عمل به تفاهمنامه به عهده هیات مذاکره کننده نیست بلکه بر عهده مقامات رسمی کشور و در راس آنها مقام معظم رهبری است. ما مطمئن هستیم که عزیزان مذاکره کننده تمامی ملاحظات را رعایت کردند

* ان شالله به محض اینکه آقای ظریف و همکاران به تهران تشریف آوردند دعوت می کنیم که به مجلس آمده و گزارش مذاکرات را به صورت مبسوط در جلسه غیر علنی مجلس مطرح کنند.

بذرپاش، مهرداد

عضو فراکسیون اقلیت اصولگرایان مجلس

* جملات متعددی از طرف ایرانی و آمریکا‌یی مطرح شده است به طوری که طرف آمریکایی‌ گفته روند پیشرفت متوقف شده ولی طرف ایرانی می‌گوید روند پشرفت متوقف نخواهد شد.صحبت ما این است که برای اینکه همه چیز روشن شود عزیزان زحمتکش در تیم هسته‌ ای خیلی سریع سند را منتشر کنند و رسما بر همه این‌ها خط بطلانی بکشند.

*ما عملا با این خبرها این را متوجه شده‌ایم که تقریبا همه برنامه‌های توسعه‌ای ما متوقف شده است و متوجه نشده‌ام که در ازای آن چه چیزی گرفته‌ایم؟

بروجردی، علاءالدین

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس

* باید اولین موفقیت جمهوری اسلامی ایران درمصاف نابرابر و چالش بیش از 10 ساله هسته‌ای، تثبیت حق غنی سازی و آغاز لغو تحریم ها را تبریک گفت، ایران در اولین گام خود در جهت تحقق اهداف تعیین شده موفق عمل کرد؛ عصبانیت رژیم صهیونیستی و عربستان از این توافق ها نشان دهنده تاثیرگذار بودن  و مهم بودن این توافقات دارد.

* این توافقات حق غنی سازی ایران تثبیت شده و غنی سازی ادامه دارد، این درحالی است که  تحریم های پتروشیمی، نفت و طلا در مذاکرات این دوره ایران با 1+5 برداشته شد که تمام این موارد در گام اول یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، ازاین رو تیم مذاکره کننده ایرانی دراین مذاکرات با پشیتبانی از حق هسته ای ملت ایران پیروز گفتگو ها با غرب بود.

بیرانوند، بهرام

عضو فراکسیون اقلیت اصولگرایان مجلس

* امروز باید به بررسی بحث مهم توافق ایران و کشورهای 1+5 می پرداختیم.

*{خطاب به رئیس جمهور}: مذاکرات محرمانه شما با 1+5 تمام شد، برادر به پایان صد روز هم رسیدیم. در خصوص توافقات ایران و 1+5 اظهارات مقامات آمریکایی با خبری که وزیر امور خارجه ما اعلام کرد متفاوت است.

تابش، محمدرضا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

* آنچه در فناوری هسته ای بدست آمده در سایه حمایت های مردم و مقام معظم رهبری بوده، موضوع پرونده هسته ای ایران زیر نظر شورای عالی امنیت ملی است و تصمیمات این شورا پس از تایید مقام معظم رهبری اجرا می شود.

* مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده حمایت کردند، نمایندگان نیز باید به تبعیت از ایشان عمل کنند، تیم مذاکره کننده هنوز عرق تنش خشک نشده، اگر در حمایت از آنان بیانیه نمی دهیم این فرزندان انقلاب را تضعیف نکنیم.

*عده ای در خارج از کشور صحبت از شکست ایران می کنند همراهی با آنها چه معنایی دارد، اجازه دهیم تیم مذاکره کننده بازگردد و در خصوص تفاهم نامه توضیح دهد، مذاکرات و توافقات در چارچوب منافع ملی بوده است.

توکلی، احمد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

* اطلاعاتی که تاکنون رسیده است مثبت ارزیابی می شود. بزرگترین سدی که شکسته شده این است که آنهادر برابر حق غنی سازی ایران سر تسلیم فرود آورده اند.

* جمهوری اسلامی ایران با هدایت رهبر معظم انقلاب بر سر حق مسلم هسته ای خود مقاومت کرد و در نهایت نتیجه بزرگی گرفت البته فعلا نمی توان قضاوت کرد تا اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

جراره، ابوالقاسم

عضو فراکسیون اقلیت اصولگرایان مجلس

* طبق اصل 125 قانون اساسی موافقتنامه های خارجی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

حاجی دلیگانی، حسینعلی

عضو فراکسیون اقلیت اصولگرایان مجلس

* هر گونه اظهار نظر نمایندگان مجلس در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 و توافقنامه بعد از بررسی دقیق مفاد توافقنامه ایران و غرب خواهد بود.

حدادعادل،غلامعلی

رییس فراکسیون اقلیت اصولگرایان مجلس

*تصور می‌کنم این نتایجی که در مذاکرات هسته‌ای به دست آمده است در گام اول مثبت بوده است و این گام اول را نباید نفی کرد و برای برداشتن گام‌های بعدی با حفظ حقوق ملت باید اقدام کرد.

*بعد از انتشار متن موافقت‌نامه و ترجمه آن بهتر می‌شود درباره جزئیات این توافق داوری کرد، مخصوصاً که مقام معظم رهبری هم در پاسخی که به رئیس جمهور دادند، از تلاش گروه مذاکره‌کننده ایرانی اظهار رضایت کردند، این در واقع قدری به نمایندگان آرامش می‌دهد اما نگرانی نمایندگان درباره ماهیت توافق یک امر قابل درک است.

حقیقت‌پور،منصور

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

* ما جزئیات را زیاد نمی دانیم ولی این را می توانم بگویم که دیپلمات ها و تیم هسته ای کار سخت، دشوار و فراوان برای این توافق انجام داده‌اند. توافق را در مجموع با توجه به موارد بندهایی که از آن منتشر شده را مثبت و خوب ارزیابی می کنیم.

زارعی، اصغر

نماینده تهران در مجلس

* بجا بود که رئیس جمهور کشورمان با حضور در مجلس محتوای توافق‌نامه را با نمایندگان مجلس در میان می گذاشت. هنوز محتوای توافقات هسته ای منتشر نشده است و لذا ارزیابی کامل آن منوط به بررسی دقیق توافقات است.

شهریاری،حسینعلی

رییس کمیسیون بهداشت مجلس

* گروه مذاکره کننده نیز باید طبق مفاد این توافقنامه عمل کند و اطمینان جمهوری اسلامی ایران را جلب نماید. ایران به هیچ وجه از حق خود کوتاه نخواهد آمد و شکستن تحریم‌ها نباید فریب دهنده باشد. به رسمیت شناختن حقوق ایران به نوعی یک پیروزی بزرگ برای ایران تلقی می شود.

عثمانی، محمدقسیم

نماینده مردم بوکان و عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس

* چرا قبل از این‌که بدانیم اتفاق چه بوده است، دولت را تخطئه می‌ کنیم؟ الان تنها کسانی که عصبانی‌اند دشمنان نظام هستند، اسرائیل از این توافق ناراحت است.

*تمام ملت خوشحال هستند، ما هم به عنوان نمایندگان ملت از این اتفاق که مورد تایید رهبری است، خوشحال هستیم و به دولت تدبیر و امید دست‌مریزاد می‌گوییم و از تیم مذاکرده خصوصا پدر دیپلماسی، آقای دکتر ظریف تشکر می‌کنیم که با تدبیر و امید توانستند راه را باز کنند.

علی‌لو،علی

نماینده شبستر در مجلس

* در سال 2003 آمریکا فعالیت 164 سانتریفیوژ را قبول نمی کرد،امروز در سایه رهبری داهیانه امام خامنه ای و با مقاومت ملت شریف نه فقط آمریکا بلکه سرسپردگان آنها نیز به حق هسته ای ما تمکین نمودند. اما اگر خدایی ناکرده توافقنامه خلاف آن باشد و خطوط قرمز تعیین و تبیین شده توسط مقام معظم رهبری رعایت نشده باشد جناب آقای ظریف و اعضای مذاکره کننده باید در مقابل این غفلت و قصور در برابر نمایندگان و مردم عزیزمان پاسخگو باشند.

مصباحی‌مقدم، غلامرضا

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

* آنچه که امروز در ژنو انجام گرفته است نشاندهنده این است که از موضع عزت،‌ملت ایران توانست حق هسته‌یی خود را به دشمنانش تحمیل کند و به آنها بقبولاند.

*آمریکایی‌ها به این سادگی‌ها پای میز مذاکره نمی‌آمدند ولی ایران بدون اینکه رابطه‌ای با آنها برقرار کند، توانست مشکل تحریم‌های خود را برطرف کند.

منصوری آرانی، عباسعلی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

* باید مواظب باشیم که تحت تاثیر تبلیغات و تحلیل های رادیوهای صهیونیستی که عنوان می کنند حق غنی سازی به ایران داده نشده است، قرار نگیریم. پیروزی تیم مذاکره کننده بلاشک پیروزی بزرگی است و همه ما باید از این تیم حمایت و به آن آفرین بگوییم .

نقوی حسینی، سیدحسین

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

* تیم مذاکره کننده با قدرت در مذاکرات حضور پیدا کرد و توانست غرب را مجبور کند که سر تسلیم در مقابل منافع ملت ایران فرود‌ آورد. آنچه تیم مذاکره کننده در پیش گرفت تاکتیک نرمش قهرمانانه بود که رویکرد جدیدی در دیپلماسی ما محسوب می‌شود، ما توانستیم آنجایی که در جهت منافع کشور است عقب نشینی کنیم و در مواردی که مربوط به حفظ حقوق مسلم ما بود پیشروی کنیم که نهایتا به تفاهم نامه اولیه دست پیدا کردیم.

خبر آنلاین




برچسب ها : سیاسی