رئیس دیوان عدالت اداری گفت: یکی از مصیبت‌های ما در دوره قبل این بود که رئیس‌جمهور به مردم دروغ می‌گفت و قانون را علنا زیر سوال برده و لگدمال می‌کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری" در نشست رئیس دیوان عدالت اداری با مدیران سردفتران استان‌‌ها اظهار داشت: متاسفانه یکی از بدترین اشکالات فرهنگ جامعه ما این است که به عهد و پیمان خود پایبند نیستیم، این در حالی است که در کشورهای غربی که خدا را قبول ندارند و زندگی مادی از زندگی معنوی برایشان ارزشمندتر است، پایبندی به تعهدات برایشان مهمتر است.  
 
رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص حسن خلق گفت: انسان یک خَلق دارد و یک خُلق؛ خَلق انسان شامل ظاهر انسان و وجود فیزیکی وی است و خُلق درون وی و ساختار وجودی آنرا شامل می‌شود.  
 
حجت‌الاسلام منتظری افزود: خَلق انسان اجزایی دارد که ساختار وجودی انسان از مجموعه صفاتی است که منیت و باطن انسان را می‌سازد.  
 
وی در خصوص مردمی‌ بودن کارکنان قضایی افزود: ما باید خود را از مردم بدانیم و برای آنها کار کنیم که اگر چنین باشد خود آنها نیز متوجه این امر خواهند شد.  
 
رئیس دیوان عدالت اداری اظهار داشت: تمامی این تشکیلات، هزینه و قوانین برای این است که برای مردم کار کنیم و مردمی باشیم.  
 
حجت‌الاسلام منتظری تصریح کرد: یکی از مصیبت‌های ما در دوره قبل این بود که رئیس‌جمهور به مردم دروغ می‌گفت و قانون را علنا زیر سوال برده و لگدمال می‌کرد.
 
وی گفت: وقتی مردم می‌بینند که عالی‌ترین مقام اجرایی جامعه متخلف است به چه کسی اعتماد کنند؛ در دوره قبل یک آدم متخلف سر کار گذاشتند که قانون را دور می‌زد. ما داد می‌زدیم که این فرد شایستگی چنین جایگاهی را ندارد ولی کسی گوش نمی‌داد.  
 
رئیس دیوان عدالت اداری افزود: اگر در کشور مرجع قضایی و حکم محترم شمرده نشود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.  
 
حجت‌الاسلام منتظری در خصوص توجه به جایگاه دیوان عدالت اداری بیان داشت: دیوان عدالت اداری یک مرجع قضایی متولد شده انقلاب است و یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران شمرده می‌شود.  
 
وی اظهار داشت: یک مرجع قضایی خارج از دستگاه اجرایی و برای پایش این دستگاه است.  
 
رئیس دیوان عدالت اداری در توضیح پایش دستگاه اجرایی تصریح کرد: پایش به این معنی است که مردم می‌توانند به مرجع قضایی مراجعه کرده و از مصوبات، عملکردها و ... شکایت کنند و این در حالی است که دولت در اینجا هیچ نفوذی ندارد و به عنوان قوه مجریه نمی‌تواند دستور عزل و نصب دیوان را بدهد.  
 
حجت‌الاسلام منتظری در خصوص نوع شکایات در دیوان عدالت گفت: نوع شکایت در دیوان به دو صورت است؛ نوع اول هر فرد می‌تواند ذینفع باشد و در نوع دوم هر شهروندی می‌تواند شکایت کند و ذینفع نیست.  
 
وی بیان داشت: فرق نمی‌کند که رئیس قوه قضاییه، رئیس دیوان عدالت اداری و یا یک فرد معمولی باشد، هر شخص می‌تواند شکایت خود را بازگو کند که این امر از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که به نظر من این امر از ابتدا تا به امروز این جایگاه آنگونه که باید و شاید تفسیر نشده است. 

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: بعد از 30 سال، مجلسی‌های ما به فراست افتاده‌اند و یادشان افتاده که دیوان یک نهاد کشوری است و افراد در شهرهای دورافتاده نیز باید بتوانند شکایت کنند و بعد از 30 سال دفاتر نمایندگی در استان‌ها تاسیس شده است.   
 
حجت‌الاسلام منتظری در پایان خطاب به نمایندگان دفاتر استانی دیوان عدالت اداری خواستار حفظ آبروی دیوان از سوی نمایندگان شد.  
 منبع: باشگاه خبرنگاران

 

 




برچسب ها : سیاسی