از مردم برای نقص در توزیع سبد کالا عذرخواهی می کنم

تنها حرکت داخلی در اقتصاد کافی نیست، نیاز به تعامل با بیرون داریم

رئیس جمهور با با بیان اینکه در بحث اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست و نیاز به تعامل با بیرون داریم، تصریح کرد: امروز تقریبا در بخش اقتصادی و سیاسی ترافیک شکل گرفته و حدود 117 گروه و هیات وارد ایران شده اند، خود من شاید بیش از 100 ملاقات خارجی داشته‌ام.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی که چهارشنبه شب از شبکه اول صداوسما پخش شد، در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره سفرهای استانی مبنی بر این که دستاورد شما از سفر به خوزستان چه بود و چقدر از تصمیمات این سفر قرار است اجرایی شود گفت: ابتدا باید یکبار دیگر از مردم خونگرم و عزیز خوزستان تشکر کنم. مردم خوزستان در خط مقدم دفاع هشت ساله بودند. حق بزرگی بر استقرار جمهوری اسلامی داشتند. من برای همه مردم احترام قائلم خصوصا مردم استان هایی که در خط مقدم بودند.

وی با بیان این که حضور در استان ها برای دولت مغتنم است افزود: ما در این سفرها حرف های آن ها را می شنویم. حرف های علما، اندیشمندان و در این سفر اجتماع مردمی شکل گرفت و توانستیم از فضایی که صدا و سیما به صورت مجازی شکل داد با همه مردم استان گفتگو داشته باشیم اما آنچه برای من مهم است تصمیماتی است که در سفر استانی اتخاذ می شود. تصمیمات یا باید از قبل در موردش فکر شود یا اگر در سفر استانی مطرح می شود بعدا در تهران مورد بررسی قرار بگیرد.

روحانی ادامه داد: در خوزستان از قبل بررسی کرده بودیم و تصمیمات مهمی اتخاذ شد. مهمترین بحث در مورد زمین های کشاورزی و رساندن آب به 5.5 هزار هکتار زمین قابل کشت بود و قرار شد ظرف سه سال بحث آب رسانی حل شود.

رئیس جمهور با بیان این که در سفر به خوزستان مسائل دیگری نیز مطرح شد افزود: اولین تصمیم این بود که ظرف یک هفته آب شهرستان اهواز تامین شود و این کار انجام شد و همه تصمیمات نیز عملی خواهد شد. اساس در سفر استانی این است که تصمیمات در ظرف 3.5 سالی که دولت فرصت دارد عملیاتی و اجرایی شود.

در ادامه نشست روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که شما در سفر داووس دیدارهای متفاوتی داشتید و از گشایش همکاری سخن گفتید، آیا صرفا این سفر پاسخ به دعوت بود یا برنامه درازمدتی برای همکاری دارید گفت: هر دوی این موارد مدنظر بود. ما به یک دعوت پاسخ دادیم و هدف های بالاتری نیز مد نظر بود.

رئیس جمهور با بیان این که امسال به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری شده است افزود: حماسه سیاسی و اقتصادی خلق شده و خلق خواهد شد. دولت در مسیری که ملت تعیین می کند حرکت می کند. در سفر بیشکک که البته آن سفر، سفر منطقه ای به حساب می آمد و در سفر سازمان ملل که اهمیت بسیاری داشت در واقع حماسه سیاسی را خواستیم کلید بزنیم.

روحانی با اشاره به این که حماسه اقتصادی را مردم باید بیافرینند افزود: تکیه ما باید به منابع داخلی باشد اما در حدود شش ماهی که گذشته شاهد حرکت های بسیار خوبی هستیم. در بحث تورم توانستیم یک قدم برداریم. تورم را به 35 درصد در ماه دی برسانیم و این یعنی 8 واحد درصد کاهش تورم داشته ایم. البته در این مورد مردم هم کمک کردند.

رئیس جمهور با بیان این که موظف است از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند ادامه داد: ما موظف هستیم برای حل هر مشکلی از بانک استفاده نکنیم و این کار با یک دستور انجام می شود ولی در دراز مدت مشکلات فراوانی ایجاد می شود.

رئیس جمهور سپس به مسئله رکود اقتصادی اشاره کرد و گفت: شکستن رکود از تورم مهمتر است. گاهی این ها با هم سازگار نیستند یعنی دارویی که برای ضد تورم استفاده می شود با دارویی که برای کاهش رکود استفاده می شود سازگار نیست. در زمینه بیکاری ولو اندک تحولی ایجاد شد. در زمینه سرمایه گذاری 8 میلیارد فاینانس خارجی برای نیروگاه ها، معادن، فولاد، صنعت و حتی برای مترو را توانستیم جذب کنیم و 8.5 میلیارد دیگر جذب خواهیم کرد. در بخش سرمایه گذاری نیز برای شکستن رکود شاهد تحولی بزرگ خواهیم بود.

روحانی با اشاره به این که نقدینگی در کشور در مسیر درستی قرار گرفته است افزود: اکنون بورس خیلی فعال است و حرکت خوبی را در داخل شاهدیم اما در بحث اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست. نیاز به تعامل با بیرون داریم. فضای سرمایه گذاری، فضای بزرگی است. من در دائوس اعلام کردم ما بیش از 100 میلیارد در انرژی، نفت و گاز و بیش از 75 میلیارد در بخش پتروشیمی نیاز به سرمایه گذاری داریم که البته بخشی از این منابع از داخل و بخشی نیز از خارج تامین می شود.

روحانی با اشاره به این که در شش ماه گذشته 4 میلیارد سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده ایم افزود: سفر به داووس برای این بود که اعلام کنیم فضای جدیدی در اقتصاد به وجود آمده در واقع طلوع مجدد ایجاد شده و همگان شاهده بودید که کارآفرینان چه استقبالی در مورد ایران نشان می دادند. امروز تقریبا در بخش اقتصادی و سیاسی ترافیک شکل گرفته. حدود 117 گروه و هیات وارد ایران شده اند. خود من شاید بیش از 100 ملاقات خارجی داشته ام.

وی ادامه داد: در ماه های آینده نیز ترافیک شدیدی را می بینم. هم بازرگانان، هم مقامات سیاسی از شرق از اروپا به ایران می آیند لذا دائوس برای این بود تا حماسه اقتصادی را در بخش خارجی کلید بزنیم و شاهد تحول اقتصادی در ماه های آینده خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان این که هم حرکت اقتصادی و هم حرکت سیاسی از داخل باید شروع شود ادامه داد: از فرصت داخلی استفاده می کنیم ولی نیاز امروز این نیست که در کنجی قرار بگیریم. ما هم نیاز به صادرات و هم نیاز به واردات داریم. ما اولین کشور در دنیا از نظر ذخائر گازی و دومین کشور از نظر ذخائر نفت هستیم. نیروی انسانی بسیار قوی داریم و دائوس قدم بزرگی بود در این راه.

در ادامه برنامه مجری از رئیس جمهور در مورد توافق نامه ژنو پرسید و گفت: برخی به توافق نامه انتقاد دارند و ابهاماتی مطرح می کنند ولی دیروز شما از دانشگاهیان خواستید وارد عرصه شده و مسائل را مطرح کنند. نظر شما در این مورد چیست که رئیس جمهور در پاسخ گفت: انتقاد که خوب است، ما استقبال می کنیم از انتقاد. مردم باید انتقاد کنند. من می خواستم دانشگاه حضور فعال تری داشته باشد. نه تنها در روابط بین الملل بلکه دانشگاه باید محصولش به جامعه برگردد و برای مردم ملموس باشد. دانشگاه نباید به نوشتن کتاب و مقاله اکتفا کند. باید در مورد مسائل مختلف نظر بدهد.

روحانی با اشاره به این که بحث ما در توافق ژنو بحث برد-برد بود افزود: بعضی ها فکر می کنند باید برد باخت باشد. اصلا برد باخت در دنیای امروز معنا ندارد. برد-برد یعنی در بخشی برنده می شویم و طرف مقابل اقداماتی انجام می دهد و به این شکل توافق نیز باقی می ماند. آنچه مهم است این که خط قرمز رعایت شود. خواست مردم، عزت مردم و سیاست کلی مد نظر باشد. امروز مردم شاهد یک عزت اند.

روحانی ادامه داد: همین صف های طولانی برای ورود به ایران نشان می دهد این ملت صدای عظمتش به گوش همه رسیده. امروز فرصت جدیدی را ملت ما خلق کرده و در این توافق هم قدم مهمی برداشتیم.

رئیس جمهور به دیگر دستاوردهای توافق ژنو اشاره کرد و گفت: دشمنان ما می خواهند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و در سایه ایران هراسی جنایت هایشان را در منطقه ادامه دهند و بگویند مشکل ایران است و همسایگان و ملت ها را بترسانند. ما می خواستیم ضربه ای بزنیم به این توطئه ایران هراسی و به دنیا بگوییم این سخنان دروغ است و فعالیت ما صلح آمیز و درها طبق قانون نظارت بین المللی باز است.

رئیس جمهور با بیان این که قبل از این که به تحریم ها ضربه بزنیم به توطئه ایران هراسی ضربه زدیم افزود: البته در بحث تحریم هم اولین ضربه را زدیم و این که شما می بینید آمریکایی ها هر روز مصاحبه می کنند به خاطر فشارهای داخلی است. ما در کشور نیاز به مصاحبه نداریم. آن ها ناچارند و به خاطر فشار های داخلی مصاحبه می کنند. مردم ما کاملا می فهمند، انتقاد هم اشکالی ندارد. این کشور آزاد است.

رئیس جمهور افزود: ما نمی گوییم کاری که انجام می دهیم هیچ نقصی ندارد، ممکن است نقصی هم داشته باشد. ما دیدیم مردم ما، قشرهای آسیب پذیر جامعه ما از نظر سلامت و از نظر امنیت غذایی در فشار هستند. وقتی در دولت بحث شروع شد گفتند تامین اعتبار مشکل است ولی گفتیم به اقشاری که خیلی در مضیقه هستند یک قدم کمک کنید. دادن سبد کالا جایگزین یارانه ها نمی شود. یارانه سر جای خودش است، البته یک سری اشکالاتی بود، من هم به خاطر برخی اشکالات دستور دادم هیاتی تشکیل و بررسی کنند تا شاهد چنین اشکالاتی نباشیم.

رئیس جمهور در مورد ایرادهای آماری نیز گفت: ما یک سیستم مالیاتی دقیق نداریم تا ثروت ثروتمندان شفاف باشد و سیستم تامین اجتماعی نداریم تا وضعیت فقرا تعیین شود. لذا سبد کالایی که دادیم شامل همه مردم نمی شود. ممکن است عده ای که به آن نیاز دارند به آن ها نرسد حالا اگر نمی توانیم کاری را به طور 100 درصد انجام دهیم به طور 90 درصد انجام می دهیم، بخشی قابل شناسایی و بخشی نیز در آمار نیستند.

روحانی با بیان این که ما آمارها را به روز خواهیم کرد افزود: اگر مردم به زحمت افتادند من به عنوان رئیس جمهور عذرخواهی می کنم. ما در این زمینه نقص داشتیم و افتخار می کنیم به عذرخواهی در جایی که نقص وجود داشته باشد. هدف این است که مردم از لحاظ معیشت آسیب کمتری ببینند. این قرص مسکن است اقدامات اساسی را قدم به قدم به جلو خواهیم برد تا مردم نیازی نداشته باشند به سبد کالا و حتی یارانه.

مجری برنامه در ادامه سوال های خود به مقوله فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: علائق شخصی شما به کدام یک از هنرهاست؟ دیدن تئاتر، فیلم، موسیقی که رئیس جمهور گفت: اگر بگویم به همه این ها علاقه دارم اغراق نکردم. در ماه های اخیر کمتر فرصت کردم اما در میان این ها که شمردید به بحث فیلم، تئاتر و موسیقی علاقه مندم. به هر حال تئاتر پایه سینماست. یعنی صنعت با تئاتر ترکیب شده و از آن سینما به وجود آمده لذا امیدوارم در همه این زمینه ها شاهد شکوفایی بیشتر باشیم.

روحانی در مورد جلسه خود با هنرمندان نیز گفت: در این جلسه درد دل و مشکلات آن ها را شنیدم و ان شاء الله قدم به قدم شرایط بهتری ایجاد می کنیم تا ملت از هنرمندان بیشتر و بهتر استفاده کنند و شاهد رابطه صمیمی تر با هنرمندان باشیم.

مجری برنامه سپس از رئیس جمهور پرسید دلیل مطرح کردن ایجاد امید از هنرمندان از روی نیاز است یا تقاضا و خواسته مردم هم هست که رئیس جمهور در جواب گفت: البته که همین طور است. ما به هنر نمی توانیم دستور دهیم. بخش هنر دستوری نیست. مردم ما می توانند از هنرمندان بخواهند. امروز مردم امید و نشاط بیشتر می خواهند. من هم در سخنرانی خواستم در بخش های مختلف هنری امید را بیافرینند و خواست مردم را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: باید آشتی بین مردم و سینما صورت گیرد. نباید گیشه ها و سالن ها خلوت باشد. ما باید فیلمی را خلق کنیم تا برای دیدن این فیلم صف های طولانی شکل گیرد. هنر بهترین و تاثیرگذارترین است و پیام ها را به دل می نشاند. امروز به پیام مبارزه با فساد که پیام وجدان کاری است، که پیام مبارزه با ویژه خواری است و نیاز به روابط خوب داریم. همه این ها باید در فیلم ها منعکس شود. بسیاری از فیلم های گذشته این طور بوده است و عظمت دفاع مقدس و تاریخ ملت ایران را نشان داده و از هنرمندان خواهش می کنم به خواست ملت بیشتر توجه کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه در مورد بودجه و اقدامات دولت در مورد بودجه گفت: البته ما هر چه مجلس مصوب کند و شورای محترم نگهبان تایید کند خود را موظف به اجرای آن می دانیم اما نباید شاکله بودجه دست بخورد. البته طبیعی است نمایندگان تغییراتی را انجام دهند. من الان قضاوتی ندارم چون کار مجلس تمام نشده. هرچند دلم می خواهد در بحث یارانه قدم خوبی برداشته شود. البته هنوز روشن نیست نظر مجلس چگونه است ولی برای امسال دستمان در مورد یارانه باز است.

وی با بیان این که سقف بودجه مقداری بالا رفته است افزود: ما بودجه را حدود 194 هزار میلیارد پیش بینی کرده بودیم و مجلس حدود 210 هزار میلیارد پیش بینی کرده. باید ببینیم به کجا می رسد. تقریبا 15 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده. هر چند هنوز شورای محترم نگهبان نظر نداده است.

روحانی با اشاره به این که بهتر است در بحث یارانه تکلیف روشن شود افزود: می خواستیم لایحه جداگانه بدهیم اما این تبصره خواست خود نمایندگان بود. امیدواریم مقوله یارانه نیز به سامانی برسد و این مسئله به سال آینده نیفتد. این که گفته می شود یارانه قطع می شود اشتباه است، ما چنین تصمیمی در دولت نداریم. ممکن است فرمی در اختیار مردم قرار بگیرد و بعد تصمیم بگیریم. البته یارانه مردم را قطع نمی کنیم. بهتر است آن هایی که نیازمند نیستند خودشان انصراف دهند چون دست ما باز می شود برای کمک به اقشار آسیب پذیر.

رئیس جمهور یکی از مشکلات کشور را مقوله محیط زیست دانست و گفت: ما در محیط زیست مشکل زیادی داریم. در تهران تقریبا 100 روز هوا آلوده است و این فاجعه بزرگی است برای سلامت مردم. ما باید این مشکلات را حل کنیم که برای حل این مشکل نیاز به سرمایه گذاری داریم. باید ناوگان حمل و نقل را عوض کنیم.

رئیس جمهور مشکل دیگر را در فصل سرما کمبود گاز عنوان کرد و گفت: در فصل سرما نمی توانیم گاز را به نیروگاه ها برسانیم و این جای تاسف است کشوری با این همه منابع گازی برای مصرف داخلی دچار مشکل می شود. به طور حتم برنامه ریزی مفصلی داریم تا سال آینده مشکل گاز نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در بخش انرژی و در بخش برق دچار مشکل شدیم چون بخشی از درآمد این ها برای یارانه ها گرفته شده. لذا ما سال آینده تصمیم داریم از درآمد برق چیزی را برای پرداخت یارانه ها برداشت نکنیم چون اگر به این شکل برویم در تابستان آینده شاهد قطعی برق خواهیم بود که از زمان جنگ به این طرف سابقه نداشته است و برای حل این موضوع اقدام فوری انجام خواهیم داد.

روحانی یکی دیگر از مشکلات جامعه را بخش سلامت دانست و گفت: مردم در بخش سلامت دچار مشکل هستند. ما باید کاری کنیم که کسی که وارد بیمارستان می شود همه نیازهایش همانجا حل شود ولی قدم به قدم حرکت خواهیم کرد و اولین قدم این است که اقشار آسیب پذیر را کاملا بیمه خدمات درمانی کنیم. دولت مصمم است حدود 5 میلیون نفر را بیمه کند و در طول این چهار سال تمام مردم را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد ولی من قول می دهم در سال آینده 5 میلیون نفر را بیمه خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان این که بخشی از درآمد هدفمندی را به حوزه سلامت، تولید، صنعت و خدمات هدایت خواهیم کرد افزود: ما هر چه درآمد بوده به خانوارها دادیم. در هدفمندی یارانه ها قانون اجرا نشده، عدالت اجرا نشده. این که همه یکسان یارانه بگیرند معقول نیست و با نظر نمایندگان انطباقی ندارد لذا ما نقص های یارانه ها را کاهش می دهیم و بخشی از درآمد را برای انرژی اختصاص خواهیم داد.

وی افزود: مصرف انرژی در کشور ما دو برابر مصرف جهانی است. یعنی انرژی را به سم و و دود تبدیل می کنیم. باید به بخش تولید توجه کنیم و ان شاء الله با اجرای قانون قدم های درستی برداشته خواهد شد.

وی در مورد شایعات مطرح شده درباره افزایش قیمت حامل های انرژی نیز گفت: این شایعات که حامل های انرژی گران می شود صحت ندارد. در برق و گاز بسیار ملایم قیمت ها را افزایش خواهیم داد چون مسئله کنترل تورم و مسئله رکود هم مهم است و شیب افزایش قیمت ها بسیار ملایم خواهد بود لذا برای این که گام های بعدی را برداریم باید دست به دست هم بدهیم و پشتیبان هم باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: قانون یارانه، قانون پنج ساله بود که یکبار انجام شد و بعد تعطیل. آن چیزی که مهم است این که باید این قدم برداشته شود و مهم تر این که تداوم داشته باشد تا به اهداف مورد نظر در مورد یارانه ها برسیم.

سپس مجری پرسید: حال اقتصاد این روز ها مقداری خوب نیست و بحث رانت و فساد در جامعه مطرح است و شما هم دستوری برای پیگیری این موضوع داده اید. ممکن است مصادیقی از این مبارزه را بفرمائید؟

رئیس جمهور پاسخ داد: در مورد فساد شعارهای زیادی داده شده و بگونه ای است که وقتی بحث مبارزه با فساد مطرح می شود مردم ما تردید می کنند که آیا در مقام عمل هم اجرایی می شود یا خیر؟

وی با بیان اینکه دولت باید مشکلات ساختاری بحث فساد را حل کند تصریح کرد: با مواردی در زمینه فساد برخورد کردیم که بسیار تکان دهنده بود .

رئیس جمهور افزود: یک بخشی از پول و نفت مردم در اختیار فردی قرار گرفته است که نمی دانیم بر چه مبنایی است. رقم این پول 9 هزار میلیارد تومان است که معادل درآمد در یک ماه کل کشور است .

روحانی با بیان اینکه در زمنیه مبارزه با فساد دولت، مجلس و سایر نهادها باید دست به دست یکدیگر بدهند، گفت: چرا باید پول نفت و دلار در اختیار فرد قرار بگیرد. ما بررسی های مفصلی در این زمینه کردیم لذا به معاون اول دستور دادم که اساس مسئله ویژه خواری فساد و رانت را مورد توجه قرار دهد و من تشکر می کنم که تاکنون قدم های خوبی برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به مامورین وزارت اطلاعات دستور موکد دادم که در مبارزه با ویژه خواری باید فعالانه وارد شوند برای آنکه در قدم اول بتوانیم پول مردم را به خزانه بیت المال برگردانیم و در قدم بعدی بتوانیم از لحاظ ساختاری قدم هایی برداریم که این اینگونه اعمال در کشور ما تکرار نشود.

سپس مجری گفت: از شما تشکر می کنم شب از نیمه گذشته است.

رئیس جمهور در واکنش به این صحبت مجری گفت: اگر بخواهیم از 100 روز زودتر مصاحبه کنیم همینگونه می شود.

وی ادامه داد: من مشتاق هستم باز در فرصت های آینده با مردم صحبت کنم. البته امشب به یک دلایلی که نی خواهم آنرا باز کنم مصاحبه مقداری به تاخیر افتاد و انشاءالله در فرصت های بعدی بتوانم در وقت مناسب تر با مردم صحبت کنم .

روحانی خاطرنشان کرد: من یکبار دیگر این عید انقلاب را به مردم تبریک می گویم و امیدوارم همه ما در 22 بهمن شاهد حماسه دیگر باشیم و از مردم  می خواهم وحدت و انسجام را به عنوان یک اصل مهم مد نظر قرار دهند، همه تحمل ها را بالا ببریم،؛ نقد اشکال ندارد اما همه به هم احترام کنیم چراکه ما در دولت نیازمند حمایت مردم برای خدمت به مردم هستیم./مهر




برچسب ها : سیاسی