خرین خبر/ «والفجر. ولیال عشر. والشفع والوتر. والیل اذایسر»
روز هجران و شب فرقت یار آخر شد
زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد


سلام بر خدا و روح خدا..
سلام بر شهیدان و امام شهیدان ..
و درود بر فجر آفرینانی که نهال دهه فجر همواره به همت والایشان یادگار و ماندگار مانده است.

سلام بر سپیده دم 22 بهمن، سلام بر خیابان ژاله و جمعه خونینش. امروز بعثت مجدد اسلام و حیات دوباره مذهب است. امروز تحقق «هیهات منّا الذلّه» حسینی است. امروز روز تجدید بیعت با رهبری انقلاب و تجدید میثاق با خون شهیدان است. 36بهار بر این انقلاب گذشته است و خزان هرگز جسارت روی آوردن به این فصل سبز و باغ سرخ و لاله زار را نیافته است. درود و تبریک به ملت غیرتمند ایران که همواره پاسدار ارزش های انقلابی شانند و در انتظار سکاندار کشتی هدایت.


دهه فجر ،‌ سرآغاز طلوع اسلام،‌ خاستگاه ارزشهای اسلامی، مقطع رهایی ملت ایران و بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا ساخته است. در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت و این دهه در تاریخ ایران نقطه ای تعیین کننده و بی مانند بشمارمیرود. تا قبل از انقلاب اسلامی،‌ در ایران نظام اسلامی وجودنداشت و رابطه پادشاهان با مردم رابطه ی «غالب و مغلوب» و« سلطان و رعیت » بود وپادشاهان احساس می‌کردند که فاتحینی هستند که بر مردم غلبه یافته اند و حضرت امام رضوان الله تعالی علیه این سلسله معیوب قیام کردند و نقطه ی عطفی در تاریخ ایران بوجودآوردند. معنویتی که از کلام امام جوشید ، به دلیل پایگاه فطری، آن دل های مردم آگاه جهان را فتح کرد و مانند رودی زلال ، پلیدی اندیشه های جهانخواران را از چهره ی تفکر زمانه شست. آنگاه مردم به خیابانها ریختند . دلها به یاری هم برخاستند و تن ها بر سجاده نشستند دست ها به دعا فرا رفت و باران رحمت الهی فرود آمد شاخه های آرزو جوانه زد ودرخت انقلاب ، گل داد.و زیباترین تیتر تاریخ ایران( امام آمد) بر صفحه اول روزنامه نشاند. دهه انقلاب آئینه ای است که خورشید اسلام در او درخشید.
22بهمن 1357، خاطره ای است ماندگار در تاریخ اقتدار ملت ایران. روزی است که امت به رهبری امامشان طمع خوش پیروزی و استقلال را چشیدند؛ روز پیروزی خون بر شمشیر، روز رهایی ملت مسلمان ایران از چنگال استعمار، روز قدرت نمایی و اقتدار ایران و روز ذلت امریکا و اسرائیل.
بیست و دوم بهمن، آخرین موج بزرگ و توفنده ای بود که موج های خون را در طول سالیان پرحادثه انقلاب، به ساحل پیروزی رساند و طنین جاودانه اش در گوش تاریخ ماندگار شد.

وقایع مهم 22 بهمن
در این روز به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود. 

پیوستن ارتش به انقلاب
«برادر ارتشی، چرا برادر کشی». این جمله خطاب مردم انقلابی در برابر تفنگ های نشانه گرفته بود؛ خطاب به برادرانشان در ارتش، خطاب به آنها که با پشت کردن به شاه، با امام انقلاب دست بیعت دادند و به ملت ایران اثبات کردند که از آن پس، حافظ مرزهای ایران اسلامی خواهند بود. بدین ترتیب که ساعت 10 بامداد روز 22 بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد مشترک تشکیل گردید. ریاست شورای عالی ارتش بر عهده عباس قره باغی بود. پس از گزارش فرماندهان نیروها از وضعیت موجود بحث پیرامون همبستگی ارتش با مردم آغاز شد؛ اکثرا موافقت خود را اعلام نمودند و سرانجام اعلامیه‌ای مبنی بر بی طرفی ارتش تهیه و به امضا رسید. پس از تصمیم شورای عالی، ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد. رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد. لحظه‌ای بعد نیروهای انقلاب محوطه صدا و سیما را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از صدا و سیما اعلام شد.

حکومت جمهوری اسلامی
ساعت چهار بعد از ظهر 22 بهمن 1357 به دنبال جوش و خروش مردم، حکومت نظامی اعلام شد. به دنبال فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله ، مردم بی اعتنا به حکومت نظامی به مبارزات دلاورانه شان ادامه دادند و تا پایان روز بیست و دوم، با اندک درگیری و مقاومت، مراکز دولتی و نظامی را از آنِ خود کردند. بدین ترتیب، با سرنگونی نظام دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی، «حکومت جمهوری اسلامی» تشکیل شد.

حال و هوای روز 22 بهمن سال 1357 از نگاه جراید
? در حالی که هنوز دقایقی از ساعت 12 نگذشته و روز 22 بهمن تازه آغاز شده بود، حمله‌ی مردم به ساختمان تسلیحات ارتش، در خیابان فرح‌آباد ژاله که به آن مسلسل‌سازی نیز گفته می‌شد، آغاز شد.
? حدود ساعت 3 بامداد، ستون بزرگی از تانک از پادگان لویزان به حرکت درآمد. اولین تانک‌های این ستون با وجود مقاومت سرسختانه‌ی مردم در خیابان «نیروی هوایی» و سیل کوکتل‌ها، که چون شهاب‌های آسمانی از پشت بام‌ها به سوی آن‌ها شلیک می‌شد، از درب شمالی پادگان نیروی هوایی عبور کردند و به سمت میدان امام حسین (ع) سرازیر شدند. صدای شلیک سلاح‌های سبک و سنگین لحظه‌ای قطع نمی‌شد. مسلسل‌های سنگین تانک‌ها، به سوی مواضع مردم و مواضع پرسنل هوایی، که بیشتر در پشت بام‌ها مستقر بودند، بدون توقف، شلیک می‌شد. دیوارها، به‌خصوص قسمت لبه‌ی پشت‌بام‌ها، که بالای آن سنگر گرفته شده بود، سوراخ سوراخ گردید و مدافعان فداکار نیز که در پشت‌بام‌ها دراز کشیده و یا در سنگرهای ساخته شده موضع گرفته بودند با شلیک گلوله یا پرتاب کوکتل، آنان را مجبور می‌کردند که در تانک‌ها مخفی شوند و بیرون نیایند. به همین دلیل مسلسل‌های سنگین تانک‌ها، با وجود شلیک کردن، کارآیی چندانی نداشتند. چراغ تانک‌ها، خیابان را چون روز روشن کرده بود و حرکت هر جنبده‌ای را به‌خوبی در طول خیابان نشان می‌داد. (کیهان، 22 بهمن 1357، ص 3)
? اگرچه مقاومت تانک‌ها ادامه یافت؛ امّا آنها نمی‌توانستند در برابر فداکاری ایثارگرانه‌ی مردم گمنامی که به حمایت از انقلاب برخاسته بودند، مقاومت کنند و خدمه‌ها‌ی تانک‌های غول‌پیکر چیفتن نیز از ترس شلیک بی‌وقفه‌ی مردم، در تانک‌ها پناه گرفته و تحرک خود را کاملاً از دست داده بودند و خدمه‌ی مسلسل نیز، از ترس جان خود، به درون تانک‌ها پناه برده بودند. با تهاجم مردم، تعدادی از تانک‌ها طعمه‌ی کوکتل مولوتف‌های آنان شده و به آتش کشیده شدند و یکی از تانک‌ها در حال فرار به دیوار بیمارستان «بوعلی» برخورد کرد و متوقف شد و دیگری از نرده‌های بیمارستان گذشت و وارد آن شد و یکی دیگر در همان نزدیکی، با نارنجکی که به داخل آن انداختند، منفجر شد و سرنشینان آن از جمله یکی از فرماندهان گارد، که درجه‌ی سرتیپی داشت، کشته شدند و تانک دیگری نیز داخل مغازه‌ای رفت و متوقف شد و یکی هم شنی‌اش در جوی آب افتاد و گیر کرد و از حرکت باز ماند و هلی‌کوپتری نیز در آن تاریکی و از بالا به مردمی که در پشت بام‌ها سنگر گرفته بودند شلیک می‌کرد. هلی‌کوپتر به حمایت تانک‌ها برخاسته بود و در برابر شلیک سلاح‌های مردم نیز مانور می‌داد، امّا در نهایت، خلبان آن مورد اصابت گلوله واقع شد و به این علت که مجروح گردید، کنترل هلی‌کوپتر از دستش خارج شد، به یکی از ساختمان‌های بلند وحیدیه برخورد کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. خوشبختانه با وجود سقوط آن در یک محله‌ی پرجمیعت، به مردم آسیبی نرسید.
اولین تهاجم سنگین لشکر گارد، در هم کوبیده شد و از سی دستگاه تانک اعزامی، فقط چند دستگاه توانستند خود را از معرکه نجات دهند.
? کلانتری 6 در خیابان گرگان، که رئیس و معاون آن نقش مهمی در سرکوب مردم انقلابی این خیابان و کشتار آنان در ماه‌های گذشته داشتند، بعد از آن، مورد تهاجم قرار گرفت و هر دو فرد مذکور در همان لحظات اولیه کشته شدند. ولی سایر افسران این کلانتری از پشت بام به مقاومت و تیراندازی به سوی مردم دست زدند.
? با طلوع آفتاب، کلانتری‌های جوادیه و تهران‌نو نیز سقوط کرد و در مناطق شرق تهران تقریباً کلیه‌ی کلانتری‌ها به دست مردم افتاد و فقط قرارگاه «عشرت‌آباد» ـ که واحدهایی از گارد شاهنشاهی در آنجا حضور داشت ـ مقاومت می‌کرد و دائم به سمت مردم شلیک می‌نمود.
? زندان قصر در ساعت 10، مورد تهاجم همه‌جانبه قرار گرفت. این زندان که بزرگ‌ترین زندان ایران بود شاهد به زنجیر کشیدن هزاران نفر از افراد انقلابی، و شکنجه و کشتار آنان در طی سالیان گذشته بود. تصرف این زندان حدود یک ساعت به طول انجامید. در طی آن شماری از مردم، به شهادت رسیدند و با خون خود درهای این زندان را گشودند.
? «پادگان حشمتیه» که از ساعت 7 بامداد به محاصره درآمده و فرمانده آن به نام «سرهنگ ارمی» کشته شده بود، با وجود مقاومتی که کرد، حدود ساعت 1، بانفوذ مردم انقلابی از دیوار شرقی آن به داخل پادگان و فرار عده‌ای سرباز و درجه‌دار و افسر، با لباس شخصی، به تصرف درآمد. (اطلاعات، 22 بهمن 1357)
? در همان لحظاتی که پادگان «باغشاه» مورد تهاجم مردم قرار گرفته بود، کمیته‌ی مشترک و زندان شهربانی، مرکز شکنجه و جنایت ساواک و شهربانی نیز محاصره شد و درگیری میان مردم و مأموران ساواک و شهربانی آغاز شد. درگیری با مقاومت این مأموران تا حدود ساعت 4 بعدازظهر ادامه یافت و سرانجام با وارد شدن یکی از تانک‌ها غنیمتی و شلیک بی‌امان آن و درهم کوبیده شدن ساختمان کمیته‌ی مشترک، مقاومت مأموران آن در هم کوبیده شد و این شکنجه‌گاه به تصرف مردم درآمد.
? از درون کاخ نخست‌وزیری اعلام شد که شاپور بختیار فرار کرده است و گارد نخست‌وزیری، بدون هیچ مقاومتی تسلیم شد و کاخ به تصرف مردم درآمد.
? با اعلام سقوط رادیو تلویزیون و شروع برنامه و پخش پیام امام، صدای شادی از همه‌جا برخاست. رزمندگان مسلح و مردمی که گام به گام با شعار دادن و هر کمکی که امکان‌پذیر بود به یاری انقلاب می‌شتافتند، یکدیگر را در آغوش می‌گرفتند. چراغ ماشین‌ها روشن شده بود و صدای بوق مداوم آنها و سرنشینانی که نیم تنه‌شان از شیشه‌ها بیرون آمده بود و بر روی درهای آن نشسته بودند و با دادن شعار، شادی خود را ابراز می‌کردند، شور و هیجان مضاعفی را، در این لحظات بی‌نظیر تاریخ، در وجود انسان می‌دواند. دیگر همه‌چیز تمام شده بود. انقلاب اسلامی برخلاف خواست همه‌ی ابرقدرت‌ها پیروز شده بود. یک ملت با تأسی به فرهنگ شهادت و عاشورا و با تکیه به اسلام ناب علوی، که اسلام امامت و عدالت است، پس از دویست سال نبرد و پس از دویست سال شکست‌های تلخ، توانسته بود جهان را در برابر اراده‌ی خود، مجبور به تسلیم نماید.(مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

شهیدان 22 بهمن 1357
سال ها تبعید، قتل و خیانت و سرانجام، طلوع خورشید پیروزی در 22 بهمن و به ثمر نشستن همه آن تلاش ها و مجاهدت ها. 22 بهمن 1357، یادآور دلاورمردانی است که در آخرین لحظات از جان خویش گذشتند تا امام و ملتشان طعم خوش پیروزی و آزادی و رفاه را بچشند؛ آنها که یاد و خاطرشان در شیرینی این پیروزی ابدی است و بخشی از خاطره به یادماندنی این روز باشکوهند. یاد و نامشان جاوید و ابدی و حضور سبزشان همواره زنده باد!

نهادهای مردمی در دست مردم
موج انقلاب آن قدر سریع بود که بسیاری، از جمله مقامات امریکایی از شنیدن خبر پیروزی انقلاب ایران انگشت به دهان ماندند. رمز این سرعت، در قدرت و اتحاد مردمی ایران نهفته بود که بی تردید، با هیچ سلاحی قابل کنترل نبود. در 22 بهمن، مردم با رهبری روحانیت، بسیاری از مراکز اداری و دولتی چون شهربانی، استانداری و فرمانداری را به تصرف خود درآوردند و کمیته های مسلح انقلابی تشکیل دادند. در حقیقت، این مردم بودند که بنا به درخواست امامشان به دنبال سقوط نهادهای اصلی رژیم و عقب نشینی ارتش، نظم و آرامش را برقرار کردند. آن روز در تهران، تسلیحات ارتش، زندان اوین، ساواک سلطنت آباد، مجلس سنا و شورا، رادیو ـ تلویزیون، نخست وزیری، ژاندارمری و شهربانی به دست مردم انقلابی افتاد.

پیروزی انقلاب در 22 بهمن
با وجود همه ناباوریها و تمامی تلاشهایی که در سطح بین‌‌المللی برای حفظ رژیم شاه و جلوگیری از موفقیت امام‌خمینی بعمل آمد، انقلاب اسلامی در مرحله نخست مبارزات خویش در روز 22 بهمن پیروز گردید و از این جهت پیروزی آن بیشتر به یک معجزه شبیه بود تا تحولی عادی. به جز امام‌خمینی و توده‌‌های بیشماری که خارج از تحلیل‌های معمول، به گفته‌‌ها و وعده‌های امام باور قلبی داشتند، عموم تحلیل‌گران سیاسی و همه کسانی که در رخدادها و حوادث ایران دخیل بودند وقوع چنین پیروزی را، حتی تا روزهای واپسین عمر رژیم شاه ناممکن می‌دانستند.
اما امام‌خمینی با همان منطقی که نهضت اسلامی را آغاز کرده بود، در اوج فتنه‌ها و فشارهای خارجی انقلاب را هدایت کرد و آن را با اراده خویش به دوره سازندگی و ثبات هدایت نمود.نهضتی که امام‌‌خمینی پرچمدار و پایه‌گذار آن بود، توانست در روز 22 بهمن غبار از چهره اسلام زدوده و سیمای حقیقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت بنمایاند. به همین دلیل است که انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام به عنوان «انقلاب امام‌‌خمینی» شناخته شده است. 
به همین علت است که تاکنون هیچ یک از طرحهای سیاسی و اقتصادی و نظامی آمریکا علیه ایران که غالباً با حمایت یا سکوت متحدان منطقه‌ای و جهانی آن کشور همراه بوده، به نتیجه نرسیده است. و به همین دلیل است که پس از گذشت سه دهه مقابله غرب با انقلاب، امروز تئوریسین‌ها و سیاستمداران اروپائی و آمریکائی بر ضرورت پذیرش و تحمل واقعیت انقلاب و جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی تاکید می‌کنند.
نهضتی که در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید، امروزه برای بسیاری از ملل جهان چراغ راه زندگی است.از این رو «22 بهمن» تنها نباید به عنوان روز پایانی یک رژیم سیاسی و آغازی بر حیات رژیم دیگر تلقی گردد. بلکه باید از آن به عنوان سرفصلی برجسته در تاریخ سیاسی ایران و نقطه‌ای عطف در روند مبارزات ملت ایران یاد کرد.

عوامل پیروزی در 22 بهمن 
پیروزی شکوهمند 22 بهمن 57، حاصل عوامل بسیاری است که مهم ترین آن ها عبارتند از:
*ایمان به خداوند متعال
*رهبری روحانی متقی و فقیه آگاه; امام خمینی(ره)
*اتحاد و همبستگی همه، اقشار ملت 
* استقامت و پایداری در راه خدا، تحمل مشکلات و ... بر هیچ کس پوشیده نیست که جمع شدن این عوامل در ملتی موجب نزول تاییدات غیبی الهی گردیده و پیروزی آن ها بر دشمنان حتمی می شود

متن پیام امام خمینی (ره) در روز 22 بهمن 57
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت مسلمان و قهرمان و مبارز ایران! در این لحظه حساس که به لطف خداوند تعالی مبارزات قهرمانانه شما سدهای استبداد و استعمار را یکی پس از دیگری می شکند و انقلاب اسلامی شما شکوفه ها و میوه های خود را آشکار می سازد، لازم می دانم ضمن اظهار تشکر و قدردانی از یک یک شما برادران و خواهران چند نکته را یادآوری نمایم: 
شما در جریان مبارزات گذشته رشد اسلامی و انقلابی خود را آشکار کرده اید و اکنون بیش از پیش لازم است که این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می توانند بدون قیمومت این و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمایند.
لهذا از شما می خواهم که اولا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوبگران مغرض به عملیاتی از قبیل غارت، آتش سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزند. دشمن برای خراب کردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان دست به چنین کارها می زنند تا نهضت ما را ارتجاعی و وحشیانه قلمداد نمایند. من اکیدا اعلام می کنم که هر کس دست به چنین عملیاتی بزند از جامعه انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است. 
ثانیا توجه داشته باشید که انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسائس بهره مند است و توطئه ها در کمین ماست. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمانهای رهبری و دولت موقت اسلامی است که همه توطئه ها را نقش بر آب می سازد. 
ثالثا افرادی از دشمن که به عنوان اسیر در اختیار شما قرار می گیرند هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید. همچنان که سنت اسلامی است به اسیران محبت و مهربانی کنید و البته دولت اسلامی به موقع آنها را محاکمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد کرد. 
از همه شما برادران و خواهران عزیزم می خواهم که با دولت موقت انقلابی اسلامی که وارث یک سلسله خرابی های دولتهای فاسد گذشته است همکاری نمائید تا به حول و قوه الهی هر چه زودتر با همکاری یکدیگر ایران اسلامی آباد و آزاد را مورد غبطه جهانیان بسازیم. 
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی 
22/11/57

بیاناتی از رهبر معظم انقلاب، پیرامون دهه مبارک فجر و راهپیمایی 22 بهمن
*** 
دشمنان سعی می‌کنند انقلاب را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به یاد مردم می‌آورد. سعی می‌کنند امام را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست.
*** راهپیمایی بیست‌ودوم بهمن، مظهر اقتدار ملی است؛ نشان‌دهنده‌ی عزم عمومی ملت ایران است؛ مظهر همان چیزی است که هر دشمنی را در هر حد و اندازه‌ای از اقتدار نظامی و توانایی‌های تبلیغاتی و سیاسی، مرعوب می‌کند.
*** راهپیمایی بیست‌ودوم بهمن، در جهان یک پدیده بی‌نظیر است؛ هیچ کشوری در هیچ مراسمی چنین اجتماعی را در شهرهای بزرگ و کوچک به خود نمی‌بیند و به یاد ندارد؛ این مخصوص شماست.
*** ملت ایران، هر سال با حرکت خود در بیست‌ودوم بهمن، دشمن را در جای خود متوقف و وادار به عقب‌نشینی کرده است.

ماهیت و عوامل انقلاب اسلامی به روایت شهید مطهری
منظور از انقلاب اسلامی چیست؟
از نظر ما این انقلاب، اسلامی بوده است. اما منظور از اسلامی باید روشن گردد. بعضی ها فکر می کنند مقصود از اسلام تنها همان معنویتی است که در ادیان به طور کلی و از جمله در اسلام وجود دارد. گروه دیگر می پندارند اسلامی بودن به معنای رواج مناسک مذهبی و آزاد بودن انجام عبادات و آداب شرعی است. اما با وجود این تعبیرات، لااقل بر ما روشن است که اسلام، معنویتِ محض، آن چنان که غربی ها درباره مذهب می اندیشند، نیست. این حقیقت نه تنها درباره انقلاب فعلی، بلکه در مورد انقلاب صدر اسلام نیز صادق است. انقلاب صدر اسلام نیز در همان حال که انقلابی مذهبی و اسلامی بود، در همان حال انقلابی سیاسی نیز بود و در همان حال که انقلابی معنوی و سیاسی بود، انقلابی اقتصادی و مادی نیز بود. یعنی حریت، آزادگی، عدالت، نبودن تبعیض های اجتماعی و شکاف های طبقاتی در متن تعلیمات اسلامی است. 
علت بی نظیر بودن انقلاب اسلامی
انقلاب ایران به اعتراف بسیاری یک انقلاب مخصوص به خود است یعنی برای آن نظیری در دنیا نمی توان پیدا کرد. در مورد یگانه بودن انقلاب گروهی که به وجود سه عامل مستقل (اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک) معتقدند می گویند ما در دنیا هیچ انقلابی نداریم که این سه عامل در آن دوش به دوش یکدیگر حرکت کرده باشد. ما نهضت های سیاسی داریم ولی طبقاتی نبوده اند، نهضت های طبقاتی داریم اما سیاسی نبوده اند و بالاخره اگر هر دو این عوامل وجود داشته اند، از عوامل معنوی و مذهبی خالی بوده اند. به این ترتیب این گروه نیز نظر ما را در مورد منحصر به فرد بودن این انقلاب به نحوی می پذیرند.... در واقع هیچ یک از ابعادی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، (اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک) بیرون از اسلام نیستند.
راز موفقیت نهضت اسلامی
راز موفقیت نهضت ما نیز در این بوده است که نه تنها به عامل معنویت تکیه داشته، بلکه آن دو عامل دیگر - مادی و سیاسی - را نیز با اسلامی کردن محتوای آن ها، در خود قرار داده است. فی المثل، مبارزه برای پر کردن شکاف های طبقاتی، از تعالیم اساسی اسلام محسوب می شود، اما این مبارزه با معنویتی عمیق توأم و همراه است. از سوی دیگر روح آزادی خواهی و حریت در تمام دستورات اسلامی به چشم می خورد... این گنجینه عظیم از ارزش های انسانی که در معارف اسلامی نهفته بود، تقریبا از سنه بیست به بعد در ایران به وسیله یک عده از اسلام شناس های خوب و واقعی وارد خود آگاهی مردم شد یعنی به مردم گفته شد، اسلام دین عدالت است، اسلام با تبعیض های طبقاتی مخالف است، اسلام دین حریت و آزادی است به این ترتیب علاوه بر معنویت، آرمان ها و مفاهیم دیگر نظیر برابری، آزادی خواهی و عدالت رنگ اسلامی به خود گرفت و در ذهن مردم جایگزین شد. درست به دلیل جایگزینی این مفاهیم در ذهن توده بود که نهضت اخیر ما نهضتی شامل و همه گیر شد.
(پیرامون انقلاب اسلامی، شهید مطهری، صفحات 40 تا 45)

22بهمن و حیرت جهانیان 
در دوران معاصر ، روز 22 بهمن پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، *حادثه مهم و حیرت انگیزی برای جهانیان بود . این حادثه بزرگ قرن ، از یک سو معادلات سیاسی استکبار را در ادامه سیاست سلطه و تقسیم استعماری جهان بر هم زد و از سوی دیگر ، یکی از استوارترین رژیمهای وابسته را ریشه کن ساخت و در کشور ایران ، *با اهمیتی که از نظر استراتژیکی و اقتصادی برای قدرتهای بزرگ جهان داشت ، تحولی سیاسی ـ مردمی و عظیم به وجود آورد و یک بار دیگر اسلام به عنوان قدرت تعیین کننده در جهان مطرح شد و چشم انداز وحدت جهان اسلام و ایستادگی در برابر استعمار کهنه و نو ، ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان و فروریزی رژیمهای وابسته و تحمیلی را در سرزمینهای پر نعمت اسلامی ، در برابر دیدگان مشتاق بیش از یک میلیارد مسلمان گشود و موجی از وحشت و اضطراب رادر دلهای جهانخوران پدید آورد.

اشعار و بسته پیامکی به مناسبت 22بهمن
این بانگ آزادی ست، کز خاوران خیزد/ فریاد انسان‌هاست، کزنای جان خیزد/ اعلام توفان‌هاست، کز هر کران خیزد/ آتشفشان قهر ملت‌های در بند است/ حبل‌المتین توده‌های آرزومند است/ الله‌اکبر، خمینی رهبر/ دشمن بداند ما موج خروشانیم/ زاییده بحریم، فرزند توفانیم/ در سنگر اسلام، بگذشته از جانیم/ بازو به بازو، صف به صف، ما آهنین چنگیم/ سنگر به سنگر، جان به کف آماده جنگیم / تخت شهنشاهان، شد سرنگون از ما/ بخت تبهکاران، شد واژگون از ما/ دامان آزادی، شد لاله‌گون از ما/ ما حافظ آزادی و اسلام و قرآنیم/ ما در پی آسایش و معراج انسانیم/ الله‌اکبر، خمینی رهبر/ ما در ره اسلام، پیمان خون بستیم/ زنجیر استعمار، مردانه بگسستیم
********************
بیست و دوی بهمن که حیات وطن است
خود روح خدایی است که در جان و تن است
ما زنده به آنیم و از آن یاد کنیم
یوم الهی که یادگار از آن ماه بهمن است
یوم الله22 بهمن، روز پیروزی حق بر باطل را تبریک می گویم
*******************
یاد آن روزی که بهمن گل به بار آورده بود/و آن زمستانی که با خود نوبهار آورده بود
عشق ما صد رشته جان در لعل نوشش بسته بود/حسن او صد چشم دل، آیینه وار آورده بود
از گلستان شهیدان تا به مهرآباد عشق/موج دریای زمان، چشم انتظار آورده بود
*******************
ز نهضت قاطعانه روح الله , شد دست ستمگران ز ایران کوتاه .
با دست تهی و این همه پیروزی , لا حول و لا قوت الا بالله . 
دهه فجر بر ایرانیان همیشه سربلند و سرافراز مبارک باد
*******************
برخیز که فجر انقلاب است امروز/ بیگانه صفت خانه خراب است امروز
هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد/ از لطف خدا نقش بر آب است امروز 
منبع: آخرین خبر



برچسب ها : 22بهمن برچسب ها : سالروز پیروزی انقلاب اسلامی