پیامبر صلی الله علیه و آله : « مَن بَنى مسجداً فی الدّنیا أعطاهُ اللَّهُ بِکلّ شِبرٍ مِنهُ أو قال بِکلِّ زَراع منه مَسِیرةَ أربعین ألفَ عامٍ؛ مدینةٍ مِن ذَهَبٍ و فِضّةٍ و دُرٍّ و یاقوتٍ و زُمُرّدٍ و زَبَرجَدٍ و لؤلوٍ؛

پیامبر اکرم: اگر کسی در دنیا مسجدی بنا کند، خداوند در مقابل هر وجب از آن، به اندازه‏ مسیر چهل هزار سال را، شهری از طلا، نقره، دُرّ، یاقوت، زُمُرُّد، زبرجد و مروارید به ‏وی می­­بخشد.»

به گزارش خور نگین سبز کویر حسینیه نوساز 14 معصوم علیهم السلام و انجمن خیریه نیکوکاران آسمانی وابسته به اهالی شهرستان خور و بیابانک مقیم تهران ، در روز جمعه آینده مورخه 8اسفندماه 1393  ساعت 17 افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید. این حسینیه از قدیم الایام محل گردهمایی خوری های مقیم تهران بوده و بعد از این هم به همینگونه خواهد بود، و در کنار آن استفاده های جانبی بعنوان، یک مرکز بزرگ فرهنگی، اجتماعی، خیریه، درمانی و ...نیز گردد. در ادامه بصورت خلاصه تاریخچه و نحوه پیشرفت این حسینیه زیبا و ماٌمن مذهبی خوری ها در تهران بصورت اختصار خواهد آمد.

تاریخچه ای کوتاه:

این جلسه قرآنی، مجمع و تشکل از سال 1354 (یعنی حدود 40 سال پیش) متشکل شده و در ابتدا بدین صورت بوده که هر جمعه شب خانه یکی از اهالی خورو بیابانک در تهران، این جلسات تشکیل می شده است. که از اهداف این حرکت زیبا قرائت قرآن، تمرین و تصحیح حمد و سوره مومنین، بیان احکام و صله رحم بوده است. از جمله پایه گذاران اصلی این جلسات مرحوم حاج سید میرزا حسین عبادی عموی شهید بزرگوار سید هادی عبادی بوده اند. تا اینکه پس از گذشت چندین سال و در سال 1371  تفکر احداث یک مرکز مستقل برای هیات کلید خورد که یک سری افراد کمر همت را برای خرید و احداث این مرکز بستند. که از آن زمان تا کنون افراد نامبرده ذیل بعنوان هیات امناء عهده دار توسعه و برپایی این هیات بوده اند . مرحوم سید محمد شاهچراغی (طاب ثراه)، آقای رضا ایرجی(حسنقلی)، آقای سید جلال آلداوود، آقای سید محمود موسوی(سید علی اکبر)، آقای محمدقلی ایزدی(برادر شهید امامقلی ایزدی)، آقای عباس طاهری و آقای سید حکمت موسوی(آیت الله سید عبدالحمید موسوی فاطمی) که این تشکیلات را برپا داشته و در راه توسعه این حسینیه، با هم همکاری و پیگیری جدی نمودند. البته ساختمان فعلی با اکثریت همت و جدیت مرحوم سید محمد شاهچراغی که مردی خوش اخلاق و پیگیر بودند خریداری گردید، ساختمان فعلی 120 متر مربع مساحت دارد.

چگونگی نوسازی حسینیه:

در تاریخ 1392/6/26 همزمان با ولادت امام رضا علیه االسلام، پس از گذشت 21 سال از عمر این بنا،  بر پیشنهاد آقای فرخ نیا یغمایی (معروف به آقای مجید یغمایی) و به همت بلند ایشان که از خیرین بزرگ خوری هستند، تصمیم بر تخریب و نوسازی این بنا گرفته شد. و در همان زمان این امر آغاز گردید. مسئول اجرایی این پروژه آقای سید حمید شاهچراغی فرزند مرحوم حاج سید محمد، پیگیری ها و امور اداری آقای رضا ایرجی و بانی و اسپانسر اصلی آقای فرخ نیا یغمایی و به همت دیگر هیات امنا و اهالی خیر خور و بیابانک مقیم تهران آغاز گردید.

هزینه هایی که تابحال انجام شده است:

برای احداث این ساختمان تا بحال مبلغ 457 میلیون تومان هزینه شده است. که در این امر خیر همه خیرین اعم از خوری و  غیر خوری سهیم بوده اند. از جمله افراد غیر خوری که به این امر مقدس کمک نمودند، مرحومه خانم فیروزه یحیی بودند که با پیگیری برادر گرامیشان آقای مهندس علی اکبر یحیی یک دستگاه سوزوکی ویتارا به مبلغ 70 میلیون تومان را به حسینیه اهداء کردند که خداوند در سرای باقی به ایشان اجر و رحمت فراوان عنایت فرماید. صندوق قرض الحسنه الزهرا شعبه بازار بزرگ تهران هم مبالغ بسیار خوبی وام داده اند که این وام ها در حال بازپرداخت می باشد که نیاز به یاری سبز همشهریان در این زمینه می باشد. 

معماری و نقشه این حسینیه:

این حسینیه زیبا با زیربنای 455 متر مربع و در 5 طبقه مجزا ساخته شده است.

- طبقه زیرزمین یک آشپزخانه کاملا مجهز و مطابق استانداردهای روز، دو منظوره هم برای استفاده بخش خصوصی و هم برای پخت و پز خود حسینیه می باشد.

- طبقه همکف بعنوان بخش فرهنگی درمانی احداث شده که در آن پزشکان با ویزیت رایگان در خدمت مردم و بخصوص هم شهریان خوری خواهند بود.

- طبقه اول سالن اجتماعات برادران و طبقه دوم سالن اجتماعات خواهران جهت مراسمات، عزاداری ها، مولودی خوانی ها، مراسم محرم و صفر و  ماه رمضان خواهد بود. در ضمن اگر خوری ها بخواهند در آن ولیمه مکه و کربلا برای همشهریان اطعام نمایند، این امکان در این دو طبقه نامبرده فراهم خواهد بود.

- طبقه سوم موسوم به انجمن خیریه نیکوکاران آسمانی وابسته به حسینیه 14 معصوم علیهم السلام خوری ها، که در حال گرفتن مجوزهای لازم از وزارت کشور می باشد. که بزودی راه اندازی خواهد شد. هدف این خیریه کمک به انسان های نیازمند و در اولویت با همشهریان خوری می باشد. همچنین این طبقه مجهز  به آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و استراحتگاه می باشد که هر کدام از همشهریان خوری که به ناچار برای صرفا امور درمانی گذرشان به تهران بیفتد این طبقه آماده اسکان رایگان همشهریان خوری را دارد.  

همچنین حسینیه 14 معصوم ع مجهز به آسانسور در تمامی طبقات، تهویه مطبوع، دوربین مداربسته، ویدئو پرژکتور، سیتم آب و لوله کشی، گازکشی، برق و ...می باشد. همچنین مساحت کل زیر بنای آن 455 متر مربع می باشد.

در ضمن هم اکنون مساجد تهران که برای برگزاری مراسمات ختم حداقل مبلغ 800 هزار تومان فقط برای مسجد می گیرند، همشهریان خوری می توانند از فضای این حسینیه با مبلغ بسیار اندک تر برای برگزاری مراسمات ختم استفاده نمایند.

درخواست یاری برای اتمام این امر خیر:

تخریب و نوسازی این مکان مقدس از سال 92 آغاز و هم اکنون به پایان رسیده که در این راه هنوز مقداری بدهکاری برای بازپرداخت وام های گرفته شده و قرض ها وجود دارد. لذا از هر خیری در سطح شهرستان خورو  بیابانک و جاهای دیگر تقاضا می شود در این امر خیر هیات امنا را یاری فرمایند، باشد که ذخیره قبر و قیامت در روزگار نیاز  باشد.

شماره حساب جهت واریز کمک های نقدی: شماره حساب سیبای بانک ملی، شعبه بازار تهران، بنام حسینیه 14 معصوم علیهم السلام اهالی خور و بیابانک به شماره 0109435881009

آدرس حسینیه: تهران، میدان شوش، خیابان شهید بروجردی، کوچه ذاکری، حسینیه و خیریه 14 معصوم علیهم السلام اهالی خور و بیابانک

شماره تماس جهت هماهنگی و اطلاعات: جناب آقای سید حمید شاهچراغی 09126344428

جناب آقای رضا ایرجی 09126707052

دعوت به حضور:

در پایان از همه همشهریان خور و بیابانکی در خور و همچنین همه اهالی مقیم تهران و حومه دعوت می شود جمعه شب آینده، در مراسم افتتاحیه این حسینیه که همزمان با ولادت بزرگ پرچمدار کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها می باشد، شرکت فرمایند.

منبع: خور نگین سبز کویر




برچسب ها : اطلاعیه و پیام ها برچسب ها : افتتاحیه