یادمان بیست و هفتمین سالگرد وفات استاد "حبیب یغمایی" شاعر معاصر ایران و مدیر مسئوول مجله ادبی یغما هفته جاری بر سرمزارش در خور و بیابانک برگزار شد.

سراینده‌ی شعر معروف روباه و زاغ که در کتاب درسی دوم ابتدایی ندریس می شد، 24 اردیبهشت ماه سال 1363 درگذشت.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در مراسم یادمان این شاعر معاصر که حجت الاسلام "اکبر ذوالفقاری" امام جمعه خور، فرماندار، مسئولین محلی و گروهی از عاشقان شعر و ادب شرکت داشتند، تلاش این شاعر، محقق، نویسنده، منتقد، ادیب، مولف، داستان نویس، مدرس، نسخه شناس، فهرست نگار، مصحح، پژوهشگر و روزنامه نگار ایرانی برای گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی مورد بررسی و تمجید قرار گرفت.
استاد حبیب یغمایی در سال 1277هجری شمسی در شهر خور بدنیا آمد و بعد از 86 سال خدمت به فرهنگ و ادب کشور در شهر خور و در آرامگاهی که خود در زمان حیاتش بنیاد نهاده بود به خاک سپرده شد.
این محقق و روزنامه نگار از سوی مادر با یغمای جندقی نسبت داشت و طبع شاعری وی از همان کودکی گل کرد و در سال های جوانی به بار نشست.
حبیب یغمایی دو سال عهده دار ریاست اداره فرهنگ سمنان و دامغان و از آن پس سالهای متوالی در کلاسهای ادبی دارالفنون و مدارس عالیه پایتخت استاد و معلم ادبیات فارسی بود. وی سپس در وزارت فرهنگ به خدمات فنی ادبی اشتغال داشت و چند سال مدیر مسئول مجله رسمی وزارت فرهنگ بوده است.
از تالیفات این ادیب و شاعر کویر رساله جغرافیای جندق و شرح حال یغما است که به زبان فرانسه ترجمه شده و داستان تاریخی "دخمه ارغون" و کتابی در علم قافیه و نیز گرشاسب نامه حکیم اسدی طوسی به تصحیح دقیق وی انتشار یافته است.
پژوهش های ادبی، تاریخی و جغرافیایی و آثاری چون کتاب شناسی و نقد کتاب، تصحیح کتب قدیمی، مقالات اجتماعی و انتقادی و همچنین انتشار 30 ساله و منظم مجله یغما از دیگر تلاش های ادبی و فرهنگی این استاد معاصر ادبیات فارسی و روزنامه نگار است.
51 پژوهش ادبی، 39 پژوهش تاریخی و جغرافیایی، 149 مورد کتاب شناسی و نقد کتاب، 31 مقاله در مباحث اجتماعی، انتقادی و مسائل روز و 24 سرمقاله و گزارش منتشر شده در مجله یغما در پایان هر سال از جمله آثار این محقق و ادیب است.
همکاری و ارسال مقالات برای روزنامه طوفان به مدیریت فرخی یزدی، همکاری با پرفسور محمد اسحاق هندی در تالیف کتاب دو جلدی و چاپ در کلکته با عنوان "سخنوران ایران در عصر حاضر "، تالیف رساله ای کوتاه در معرفی تالیفات و آثار ابن سینا با نام " فهرست مصنفات شیخ الرئیس"، تصحیح غزلیات سعدی با همکاری استاد محمدعلی فروغی، سردبیری مجله "نامه فرهنگ" به مدت پنج سال، انتشار و چاپ منتخب شاهنامه، مدیریت و سردبیری مجله آموزش و پرورش، تصحیح و نگارش مقدمه مفصل بر دیوان منوچهری دامغانی و تصحیح و انتشار کتاب 7 جلدی از تفسیر طبری تا سال 1344 از جمله تلاش های حبیب یغمایی است.
دانشگاه تهران در سال 1355 به دلیل تلاش های این محقق ادبی، درجه دکترای افتخاری ادبیات و علوم انسانی را به وی اهدا کرد.



برچسب ها : فرهنگی