رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: این شهرستان بیش 130آب انبار دارد و نایین، شهر آب انبارهاست.
"محمود مدنیان" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حدود 80درصد این آب انبارها فعال است و از مهمترین منابع تأمین آب شرب مردم به شمار می رود.
وی افزود: آب انبارهای نایین، یکی از شاخصه های مهم معماری این منطقه محسوب می شود و معمولا از سه بخش اصلی "مخزن"، "بادگیرها" و "پاشیر" تشکیل شده است.
وی گفت: مخزن، محل نگهداری آب است و گنبد بالای آن ضمن جلوگیری از برخورد مستقیم هوای گرم با آب، تهویه مطبوعی را ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه تمام آب انبارهای نایین چند بادگیره است، دلیل آن را ورود هوا از بادگیرها و چرخش هوا برای جلوگیری از ماندگی آب و خنک شدن آن بیان کرد.
وی ادامه داد: بخش پاشیر به صورت پلکانی است و بزرگترین آن در نایین،در انبار" معصوم خانی است" که بیش از 56 پله دارد.
مدنیان گفت: آب انبارهای نایین که بعد از گذشت قرن ها هنوز هم فعالند، در سال های اخیر برای استفاده راحتر مردم به پمپ های برقی مجهز و دسترسی به پاشیرها مسدود شده است.
"حسن میری" رییس آبفای شهرستان نایین نیز گفت: در فصل زمستان برای آبگیری 52 باب آب انبار فعال اقدام شد که ظرفیت این آب انبارها جمعا 30 هزار متر مکعب است.
منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی
*****
مروری بر 5 مطلب اخیر اخبار عمومی در این وبلاگ
جوانان داوطلب هلال احمر نایین، 22 هزار سی سی خون اهدا کردند
138 واحد صنفی متخلف در نایین شناسایی شد
نمایشگاه \حریم ریحانه\ در نایین گشایش یافت
دید افقی در اصفهان پنج کیلومتر گزارش شده است
اشتغال و بهداشت و درمان مهم ترین مشکلات شهرستان است



برچسب ها : اخبار عمومی