اداره‌ی اماکن به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اخطار داد که در صورت نداشتن پروانه‌ی کسب تا پایان این هفته (23 آذرماه) پلمپ می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اخطار اداره‌ی اماکن شهرستان «خور و بیابانک» استان اصفهان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه است که چند سالی می‌شود کار خود را آغاز کرده و تحت تأثیر آن‌ها، اقامتگاه‌های مشابه دیگری هم در سایر نقاط کشور راه افتاده‌اند.

در شهرستان خور و بیابانک، بیش از 30 اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که بخشی از آن‌ها توانسته‌اند از اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان، پروانه‌ی بهره‌برداری بگیرند و بقیه هم در تلاش‌اند؛ اما از نظر اداره‌ی اماکن، داشتن این مجوز برای ادامه‌ی فعالیت کافی نیست و به همین دلیل قصد دارد مانع کار آن‌ها شود.

سیدهاشم طباطبایی - مدیر یک اقامتگاه بوم‌گردی در روستای فرحزاد استان اصفهان - در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: اداره‌ی اماکن شهرستان خور و بیابانک، این اخطار را داده تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیر پوشش اتحادیه‌ی هتل‌داران یا مهمان‌پذیرها بروند و به این ترتیب بتواند به مشکلات صنفی آن‌ها رسیدگی کند، چراکه شکل کار اقامتگاه‌های بوم‌گردی تا کنون در هیچ‌یک از اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعریف نشده و این مسأله باعث برخوردهای سلیقه‌یی شده است.

وی اظهار کرد: ما این اخطارها را در سطح شهرستان گرفته‌ایم؛ ولی از طرفی سایر مسئولان شهرستان از جمله فرماندار و مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری خور و بیابانک به ما دلگرمی و اطمینان می‌دهند که این اقامتگاه‌ها تعطیل نمی‌شوند.

طباطبایی ادامه داد: همه‌ی اقامتگاه‌های خور و بیابانک براساس گفته‌های مسئولان، برای آخر این هفته که همزمان با بارش شهابی جوزایی است، مهمان پذیرفته‌اند.

او همچنین درباره‌ی دلیل صدور اخطار اداره‌ی اماکن برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی، توضیح داد: حدود 20 اقامتگاه در این شهرستان پروانه‌ی بهره‌برداری از اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گرفته‌اند؛ ولی موضوع اداره‌ی اماکن، پروانه‌ی کسب است که به صنف مربوط می‌شود.

طباطبایی گفت: مدیران اتحادیه‌های هتل‌داران و مهمان‌پذیرداران در این بحران اقتصادی برای این‌که پولی به صنف‌شان تزریق شود، تلاش می‌کنند اقامتگاه‌های بوم‌گردی را جذب کنند. برای همین با اداره‌ی اماکن مکاتبه کرده و از ایراد داشتن شکل کار این اقامتگاه‌ها و ضرورت قرار گرفتن آن‌ها زیر نظر تشکل صنفی، سخن گفته‌اند.

او در عین حال به یکی از صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی که برای گرفتن پروانه‌ی کسب از طریق اتحادیه‌ی هتل‌داران اقدام کرده است، اشاره کرد و افزود: تحت تأثیر این فشارها، یکی از مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی با پرداخت مبلغی، زیر نظر اتحادیه‌ی هتل‌داران شهرستان قرار گرفت تا پروانه‌ی کسب بگیرد؛ اما حالا اداره‌ی اماکن این پروانه را هم قبول ندارد و گفته است چنین اقامتگاه‌هایی باید زیر نظر اتحادیه‌ی مهمان‌پذیرها باشند. در این صورت، برای ما پایین‌ترین سطح را در نظر گرفته‌اند چون اصلا شکل کار مهمان‌پذیرها با اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکسان نیست.

طباطبایی در ادامه‌ی سخنانش از تشکیل شورایی محلی که اعضای آن را سه نفر از اعضای خوشه‌سار بوم‌گردی یا صاحبان این اقامتگاه‌ها در شهرستان خور و بیابانک تشکیل می‌دهند، خبر داد و گفت: این شورا با عنوان شورای گردشگری اقامتگاه‌های سنتی با تأیید اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، فرماندار، بخشدار مرکزی، نیروی انتظامی و اداره‌ی اماکن شهرستان و در حضور نمایندگان آن‌ها تشکیل شد و البته هنوز وظایف آن مشخص نشده است.

وی بیان کرد: اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان از تمام مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواسته بود، در مدت یک هفته، نظرات خود را درباره‌ی قوانین مربوط به این اقامتگاه‌ها اعلام کنند تا پس از جمع‌بندی، قوانین و استانداردهای لازم استخراج شود.

طباطبایی افزود: این فرصت یک هفته‌ای امروز (دوشنبه، 20 آذرماه) تمام می‌شود و باید منتظر نظرات مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای هدایت کار این شورا بود.

منبع: ایسنا

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر اخبار شهرستان در این وبلاگ:
سوگواری بانوان خور و بیابانک
کمک180میلیون ریالی مردم خوروبیابانک برای بازسازی عتبات
2 خبر از شهرستان خوروبیابانک
برداشت 300 کیلوگرم زعفران در خور
پایان برداشت خرما از نخلستانها ی خور