با گسترش شایعه موسوم به پایان جهان، سه شبانه روز تاریکی طاقت فرسا، برخورد سیاره "نیبیرو" با زمین، در سراسر جهان و تعداد زیادی از مردم تحت تاثیر واقع میشوند.

با گسترش شایعه موسوم به پایان جهان، سه شبانه روز تاریکی طاقت فرسا، برخورد سیاره "نیبیرو" با زمین، در سراسر جهان و البته کشورمان تعداد زیادی از مردم تحت تاثیر واقع شده و جو مسمومی برای لایه های مختلف اجتماعی ایجاد میشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر با وجود اطلاع رسانی های مختلف توسط رسانه ها و نظرات کارشناسی متخصصان در این مورد، شایعه نابودی زمین در میان برخی طبقات اجتماعی مردم تبدیل به موضوع جنجال برانگیزی شده که برخی افراد ناآگاه نیز با دامن زدن به آن موجب ترس و دلهره دیگران میشوند.

نیبیرو

برخی افراد با استناد سخنان بی اساس خود به سازمانهای  مختلف، آنرا معتبر جلوه میدهند تا جایی که سازمان فضایی ناسا نیز مجبور شد در گفتگویی مشروح هر گونه استاد این سخنان را به خود رد کرده و واقعیات را برای عموم تشریح کند (برای مطالعه متن اصلی اینجا و برای مطالعه ترجمه آن اینجا را کلیک کنید) اما قدرت شایعه و برخی دلسوزیهای بیجا (بخوانید دوستی خاله خرسه) باعث ایجاد حساسیت بخصوص در میان افرادی میشود که غالبا سطح علمی بالایی نیز نداشته و منابع اطلاعاتی خود را از صحبت های روزمره بدست میآورند تا جایی که حتی در برخی شهرها کشور مانندشهرستانهای مختلف استان فارس مردم برای مقابله با سه روز خاموشی خورشید به خرید نفت، زغال و آب معدنی روی آورده اند.

البته کم نیست تعداد افرادی که با استناد به باورهای دینی و مذهبی وقوع چنین رویدادی را منتفی میدانند اما هجمه تبلیغاتی بخصوص دامن زدن برخی رسانه ها و البته رسانه های خارجی به این مطلب باعث شده تا گروه های مختلف برای پرهیز از خسارت احتمالی به پیش بینی هایی دست بزنند.

شاید اعلام این نکته که در سالهای گذشته نیز این شایعه بارها  از سوی رسانه های غربی مورد توجه قرار گرفته بود خالی از لطف نباشد که نمونه ها آن در سال 2000 و 2008 باعث شد در برخی کشورها گروههایی تحت تفکرات مادیگرایانه دست از کار و زندگی بکشند به پناهگاهها هجوم ببرند ویا برخی دیگر خودکشی های جمعی را انتخاب کنند.

فیلم تخیلی 2012

بعنوان یک تجربه رسانه ای توجه خوانندگان را به حرکت تبلیغاتی که از 2 سال پیش آغاز شد جلب میکنم که شاخص آن اکران وسیع فیلم 2012 بود. پرداختن به چنین تبلیغاتی، باورپذیری شایعات و هجمه های رسانه ای را افزایش داده و با مخاطب قرار دادن آحاد جامعه تلاش بر بهره برداری های خاص و حتی تشکیک در مفاهیم اعتقادی گروههای جامعه میکند. شاید امروز بیش از پیش در مقابل این موجهای تبلیغاتی نیازمند اطلاع رسانی دقیق باشیم، وظیفه ای که در گام نخست بر عهده رسانه ها و در گام بعد بر عهده تک تک افراد جامعه است تا با ایجاد آرامش، از اهداف پنهان گروههای مادی گرا و تفکرات آن پیشگیری شود. و نکته مهم آنکه این چند روز نیز خواهد گذشت و روسیاهی دروغ بر چهره بانیان آن خواهد ماند اما این دستورالعمل و بازی باز هم ادامه خواهد داشت و به شکلهای دیگر بازخواهد گشت، از امروز آگاه باشیم و دیگران را نیز آگاه کنیم.

منبع: شبکه خبر

*****