کشورمان به ویژه تهران در منطقه زلزله خیزی قرار دارد و همیشه گسل‌های منطقه تهران فعال هستند اما اینکه چه زمانی فعالیت‌های خود را نشان دهند، مشخص نیست. در واقع یک زلزله بزرگ در راه است و باید ستاد بحران تهران همیشه آماده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر "پرفسور بهرام عکاشه" با اشاره به اینکه به دلیل توسعه شبکه‌های زلزله نگاری اطلاع رسانی و حساسیت‌ها نسبت به زلزله افزایش یافته است، اظهار کرد: هم اکنون 200 پایگاه ثبت لرزه نگاری در کشور داریم که اطلاعات ما را نسبت به لرزه نگاری افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته لرزش زمین در فصل پاییز و زمستان نسبت به تابستان افزایش چشم گیری داشته است، تصریح کرد: درست است که در چندین مورد زلزله‌هایی با شدت و عمق زیادی را شاهد بودیم اما بیشتر لرزش‌ها کوچک و با عمق کم اتفاق افتاده است. در تهران در منطقه شرق، شمال و حتی جنوب زلزله‌های کم عمقی اتفاق می‌افتد.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران با تاکید بر اینکه همواره فعال بودن گسل‌های منطقه تهران باید مد نظرمان باشد، تاکید کرد: کشورمان به ویژه تهران در منطقه زلزله خیزی قرار دارد و همیشه گسل‌های منطقه تهران فعال هستند اما اینکه چه زمانی فعالیت‌های خود را نشان دهند، مشخص نیست. در واقع یک زلزله بزرگ در راه است و باید ستاد بحران تهران همیشه آماده باشد.

پرفسور عکاشه با اشاره به اینکه گسل مشا- فشم توانایی زلزله هشت ریشتری، گسل شمال تهران توانایی زلزله 3 /7  ریشتری و گسل تهران نیز شدت 7 /6 ریشتری را دارند، تاکید کرد: جنوب تهران به دلیل بافت‌های فرسوده، سازه‌های ساختمان‌ها کوچه‌های تنگ در مقابل شمال تهران در زلزله مقاومت کمتری دارد به‌طوری که در بروز زلزله خانه‌های واقع در منطقه 8، 7، 9، 10، 11 و 17 از شدت تخریب بیشتری برخوردارند. در واقع از منطقه مرکزی شهر به سمت پایین در برابر زلزله احتمالی تهران حساس‌ترند.

وی با تاکید بر اینکه این بدین معنا نیست که شمال شهر در برابر زلزله ایمن‌تر است، تصریح کرد: جنس خاک و وضعیت گسل شمال تهران از حساسیت بیشتری برخوردار است شاید سازه‌های ساختمان‌هایی که در شمال تهران ساخته می‌شود مقاوم‌تر باشد اما همواره زلزله و نوع لرزش زمین به گونه‌ای است که به سختی می‌توان نسبت به آن پیش‌بینی کرد.

پرفسور عکاشه با تاکید بر اینکه سی سال است زلزله تهران به تاخیر افتاده است، تصریح کرد: همواره باید آماده زلزله در تهران باشیم امیدوارم مسئولان فکری به حال زلزله احتمالی تهران داشته باشند چرا که شدت تخریب زلزله در تهران بالاست.

منبع: شبکه خبر

*****

مروری بر مطالب اخیر حوادث در این وب سایت:
یک کشته درحادثه رانندگی محور نایین -خوربیابانک
سانحه رانندگی در محور نایین - خور و بیابانک
بارش باران و برف باعث خسارت جانی ومالی دراستان اصفهان شد

39 زخمی براثر واژگونی اتوبوس در محور اصفهان - دامغان
یک کشته در سانحه رانندگی محور خور- جندق




برچسب ها : حوادث