برای دیدن کل مطالب استان ها اینجا کلیک کنید

استان اصفهان داری اقلیم‌های گوناگون آب و هوایی است که کشاورزری و دامپروری در آن متناسب با این شرایط رقم خورده است.

به گزارش ایسنا، منطقه اصفهان، با گذر از جاده‌های بیابانی استان اصفهان شتران در حال چرا را مشاهده می‌کنید، حیوانی به اصطلاح قانع در خوردن و قوی در برابر بیماری‌ها و از سوی دیگر دارای مزایای پروتینی زیاد است و باید برای توسعه پرورش آن اقداماتی دانشگاهی نیز انجام شود.

مسوول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک با بیان اینکه حملات گرگ‌ها دسترنج شترداران را نابود کرده، گفت: دولت طرحی برای همکاری بین سازمان محیط زیست و شترداران در راستای مبارزه با حملات گرگ‌ها تدوین کند.

مهدی فیروزی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به سابقه تاریخی پرورش این حیوان در خور و بیابانک، اظهار کرد: اقیلم بیابانی این شهرستان محیط خوبی برای پرورش شتر است، چرا که این حیوان به خصوص در مصرف آب حیوانی قانع می‌باشد و از طاقت و سازگاری بالایی برای زندگی در این محیط سخت برخوردار است.

 

وی افزود: حدود چهار هزار نفر شتر در این شهرستان در مراتع بیابانی و بین باغات مشغول به چرا می‌باشند، اما متاسفانه نکته‌ای که نمی‌توان فراموش کرد آن است که در طول خشکسالی‌های اخیر در استان بین 30 تا 40 درصد این مراتع دچار نابودی شده است.

 

این کارشناس امور دام درباره نحوه پرورش شتر در زمان حاضر گفت: در ایام قدیم شترها عمدتا در بیابان‌ها رها بودند و ساربانان آنها را نگهداری می‌کردند، اما در شرایط فعلی با افزایش خطرات جاده‌ای، سرقت، حمله گرگ‌ها و ... حدود 70 درصد شترهای این شهرستان در واحدهای دامی خاص خود نگه‌داری می‌شوند و در روز برای چریدن به بیابان برده می‌شوند.

 

فیروزی با بیان اینکه 30 درصد باقی مانده به همان رسم قدیم در بیابان و مراتع به طور شبانه روزی زندگی و چرا می‌کنند، ادامه داد: اصولا مالکانی که توان مالی بهتری داشته و بیش از 50 شتر دارند اقدام به ساخت دامداری برای نگهداری این حیوان می‌کنند اما دسته دوم به دلیل وضعیت ضعیف‌تر اساسا تعداد کمتری شتر داشته و ساخت شترداری در توان مالی آنها نیست و ترجیح می‌دهند این موجود را به همان رسم سابق به طور شبانه‌روزی در بیابان رها کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: تعیین مالکیت شترها از زمان قدیم تا کنون توسط داغ زدن مشخص می‌شود، به این صورت که هر مالک نشان و آرم خاصی برای خود دارد.

 

مسوول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکل حملات گرگ ها، گفت: این حیوان درنده عمدتا به بچه شترها حمله می‌کند و با توجه به اینکه تولید مثل شتر دوسال یکبار انجام می‌شود، گرگ‌ها حاصل زحمات شترداران را به راحتی نابود می‌کنند.

 

فیروزی با بیان اینکه به طور متوسط سه حمله گرگ به بچه شتران در هر ماه گزارش می‌شود، اظهار کرد: با کمال تاسف ساربانان و مالکان حق دفاع و کشتن این گرگ‌ها را ندارند، چرا که توسط اداره محیط زیست از آنان به مراجع قضایی شکایت شده و آنان باید مجازات این دفاع به حق را بپردازند.

 

وی تاکید کرد: دولت باید طرحی را برای همکاری بین سازمان محیط زیست با صاحبان شتران برای رفع این معضل عملی نماید چرا که تلاش این قشر زحمتکش در بیابان‌های گرم و خشک در معرض نابودی است.

 

این کارشناس پرورش شتر در ادامه با اشاه به اهمیت وجود آبگاه در مراتع، گفت: اساسا شتران هر جا که چشمه آبی وجود داشته باشد بیشتر چرا می‌کنند که برای اجرایی کردن چرای صحیح آنان در تمامی سطح مراتع، باید در هر 20 کیلومتر یک چاه نیمه عمیق حفر شده و آبگاه برای آنان ساخته شود که این عمل نیز فقط با حمایت دولتی میسر خواهد شد.

 

فیروزی گفت: شتر عمدتا از گیاهانی بیابانی مثل تاغ، گز، چوبک، برمنه و... تغذیه می‌کند و به نسبت گاو، گوسفند و مرغ بسیار کمتر دچار بیماری می‌شود و علاوه بر آنکه گوشت آن خاصیتی گرم دارد از پوست آن نیز چرم تهیه می‌شود.

 

وی یاد‌آور شد که پوست بدن این حیوان به جای پشم و مو، دارای کرک است که در شهر نایین با آن عباهای مرغوب بافته می‌شود.

 

این کارشناس امور دام با بیان اینکه شهرستان خور و بیابانک رتبه اول پرورش شترداری استان را به خود اختصاص داده، تاکید کرد، شهرستان‌های اردستان، کاشان و آران و بیدگل در رتبه‌های بعدی هستند، اما عمده مصرف گوشت این حیوان فقط در داخل استان اصفهان است و فروش چندانی در سایر استان‌ها ندارد.

 

‌فیروزی در ادامه خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر در استان سمنان مرکز تحقیقات شتر در مراکز دانشگاهی تاسیس شده، اما متاسفانه استان اصفهان علی‌رغم وجود این ظرفیت بالا فاقد برخورداری از این مرکز است که باید برای تاسیس آن اقدام جدی شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شترداران به خصوص مالکان شتران بدون مکان و رها شده در بیابان نیازمند حمایت‌های تسهیلاتی دولت برای ساخت توسعه دامداری‌های خود هستند، چرا که باید در برابر خطرات دزدان، گرگ‌ها و تصادفات جادهای که عمدتا در شب‌ها اتفاق می‌افتد، امنیت خاطر داشته باشند.

 

مسوول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک یاد آور شد، یکی دیگر از مشکلات پرورش شتر آن است که افراد جوان این شهرستان برخلاف سابق علاقه‌ای به ساربان شدن ندارند، چرا که این شغل دشواری‌های زیادی داشته و آنان مشاغل دیگر را ترجیح می‌دهند.

منبع: ایسنا

*****

مروری بر مطالب اخیر استان ها در این وب سایت:
اصفهان رتبه دوم پرورش شترمرغ در کشور/ افزایش 10 درصدی
آبرسانی سیار به 240 روستای استان اصفهان
دمای اصفهان افزایش پیدا می کند
جمعیت اصفهان به سمت سالمندی پیش می رود
شهیدگمنامی که پیکرخود را بعد از31سال به زادگاهش هدایت کرد




برچسب ها : استان ها