«این اواخر تبدیل به پولرانی شده تا اتومبیلرانی. با این حال و روز دلار و یورو، جمع کردن یک ماشین کلاس آزاد، 150 تا 200میلیون تومان آب میخورد. چند سال قبل برای کاهش هزینه ها و حضور بیشتر راننده های جدید، با بعضی از راننده ها تصمیم گرفتیم حد و مرزی برای مسائل فنی کلاس آزاد تعیین کنیم. اما متأسفانه شماری از دوستان سعی کردند ضعف رانندگی خودشان را با تعداد سیلندر بیشتر، جبران کنند. بهتر تایم زدن با ماشینهای هشت و 10سیلندر هنر نیست... »

محمد فتح اللهی / ویژه نامه ماشین:
رضا پازند، قهرمان سال گذشته سرعت در کلاس آزاد، وضع این روزهای رشته اتومبیلرانی در کشورمان را اینگونه توصیف میکند؛ در سالهای اخیر اوضاع این رشته موتوراسپورت در کشور چندان مناسب نیست. گران شدن بنزین، بالا رفتن نرخ ارز و طبیعتاً افزایش قیمت لوازم مصرفی اتومبیلهای مسابقهای، روند برگزاری منظم مسابقات را تحت تأثیر قرار داده است. اما هنوز هم هستند رانندگانی که با تکنیک بالای رانندگی خود، تنور این مسابقات را داغ نگه میدارند. رانندگانی که بیشتر آنها از نبود امکانات گلایه دارند و معتقدند که اگر در کشورمان امکانات کافی وجود داشت، سرنوشت بسیاری از رانندگان امروزی جور دیگری رقم میخورد. شاید کوروش محمدخانی بهترین مثال این موضوع در سالهای اخیر باشد. او که اصلیتی خراسانی دارد، به دلیل نبود امکانات در کشورمان سالها پیش تصمیم گرفت اتومبیلرانی که ورزش مورد علاقه اش بود را در کشور انگلیس دنبال کند. تواناییهای او در اتومبیلرانی تا اندازهای بود که پس از حضور در ردههای فورمولافورد و فورمولارنو امروزه در بین بیست راننده برتر جهان دیده میشود. استعدادهای بیشماری در کشورمان هستند که میتوانند در حد و اندازه های کوروش محمدخانی ظاهر شوند. اما نبود امکانات و مقدمات لازم، شرایط را برای بسیاری از آنها به گونه ای رقم زده که تنها از پشت فنسهای پیست نصفه و نیمه آزادی، به تماشای رانندگی رانندگان محبوب خود مینشینند. رانندگانی که با مهارت و فن رانندگی خود در تاریخ اتومبیلرانی کشورمان ماندگار شدند.
شرط انتخاب 10راننده برتر در 10سال اخیر نیازمند مرور جزء به جزء دوران حرفهای رانندگان بود و مشورت با بزرگان این رشته را میطلبید. برای پیشگیری از هرگونه حرف و حدیث احتمالی 20راننده موفق برای نظرسنجی انتخاب شدند تا موفق ترینهای اتومبیلرانی کشورمان، برترینهای این رشته را معرفی کنند. نظرسنجی به این صورت بود که هر راننده به صورت کتبی دو لیست 5نفره از رانندگان برتر 5 و 10سال اخیر براساس اولویت خود را تهیه میکرد. ترتیب امتیازات هر کدام هم به ترتیب از راننده شماره یک تا راننده شماره پنج به صورت 10، 8، 6، 4، 2 و 1 امتیاز بود. البته این روش طبیعتاً باعث اعمال سلیقه رانندگان میشد. برای جلوگیری از این کار، لیست 10 راننده قهرمان سرعت در 10سال اخیر از فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی تهیه و آن هم ملاک و معیاری برای امتیازدهی شد تا این نظرسنجی شکلی جامع و رسمی به خود بگیرد. به این صورت که هر راننده در ازای دریافت هر جام قهرمانی سال، 50 امتیاز به مجموع امتیازاتش اضافه شد. البته حضور نداشتن پیشکسوتانی نظیر ادیک پطروسیان، سیدجواد موسوی و علی نظری در این لیست و مشاهده اسطوره هایی مانند مرحوم سعید اعرابیان، محمدعلی مرندیان، میرعمید کمپانی و بهرام فلاحی در رده های پائینتر به این دلیل است که یا در 10سال اخیر فعالیتی نداشته اند، یا حضورشان در مسابقات سرعت بسیار کمرنگ بوده است. ذکر این نکته لازم است که اگر صرفاً به نظرسنجی رانندگان اکتفا میشد، به ترتیب مرحوم سعید اعرابیان (102 امتیاز)، بهرام فلاحی (57 امتیاز)، محمدعلی مرندیان (56 امتیاز)، میرعمید کمپانی (45 امتیاز)، حسین کازرانی (40 امتیاز)، علیرضا طباطبایی (33 امتیاز)، رضا موسوی (32 امتیاز)، رضا پازند (29 امتیاز)، غلامرضا جنیدی (28 امتیاز) و فرامرز پورناصر (27 امتیاز) 10راننده برتر این لیست را شکل میدادند.

1- رضا پازند /179 امتیاز
رضا پازند را همه دوستداران کلاس آزاد با بامو قرمز رنگش میشناسند. رانندهای که به اعتقاد بسیاری، از فنیترین افرادی است که تاکنون قدم به این رشته گذاشته و افتخارش این است که تا به حال هیچ مسابقهای را به دلیل ایراد فنی نیمه تمام نگذاشته است. حضور همیشگی پازند در خط اول استارت و زمانهای فوقالعادهاش در پیست سرعت آزادی از او یک قهرمان همیشگی در این کلاس ساخته است.
سال 1377 نخستین بار پشت فرمان یک پراید استاندارد، رانندگی در پیست را تجربه کرد. این تجربه به مرور به کلاسهای 1400جیتی و 1600جیتی رسید و امروز رضا پازند 33 ساله با دریافت بیش از 32 کاپ قهرمانی تبدیل به یکی از برترین رانندگان کشور شده است. پازند که از سال 1388 تاکنون بهطور پیاپی در کلاس آزاد به عنوان قهرمان سال شناخته شده است، با اتمام آخرین مسابقه سال گذشته زمزمههایی برای بازنشستگیاش شنیده میشد. اما در گفت وگویی که با او داشتیم این مطلب را تکذیب کرد. رضا پازند که این روزها شغل اصلی خود یعنی ساختمان سازی را دنبال میکند، معتقد است: «این روزها با گران شدن لوازم ماشینهای مسابقه هزینه ها بسیار بالا رفته است. برای مثال لاستیک اسلیکی که سالهای گذشته با 2.5 یا 3 میلیون تومان میتوانستیم بخریم، هم اکنون زیر 6 میلیون تومان پیدا نمیشود! در این گرانی باز هم شماری از دوستان اصرار دارند از موتورهای پرحجم تر و با سیلندرهای بالاتر در کلاس آزاد استفاده کنند که همین مورد باعث افزایش هزینه شده و رانندگان جوانتر را از حضور در این کلاس منصرف میکند. اما من امسال هم با همان بامو E30 شش سیلندرام در کلاس آزاد مسابقه میدهم. جا دارد از زحمات مراد بذرافشان که سالها مسئول تیونینگ اتومبیلهایم بوده و هست تشکر کنم.»
2- نادر جعفری/117 امتیاز
هنوز هم بسیاری از دوستداران رشته اتومبیلرانی در کشورمان زمانی که اسم نادر جعفری را میشنوند، پراید سقف کوتاه او را در کلاس آزاد به خاطر میآورند. پرایدی که با جثه کوچکش برای بسیاری از باموهای مطرح سالهای دور خط و نشان میکشید. نادر جعفری که دو هفته گذشته چهلمین سال تولدش را جشن گرفت، آخرین قهرمانی خود در کلاس آزاد را در سال 1382 به دست آورده است.
دریافت بیش از 100 جام قهرمانی از مسئولان ورزشی فدراسیون و دو قهرمانی سال در کلاس آزاد افتخاراتی است که در طول 21 سال حضورش در رقابتهای اتومبیلرانی کسب کرده است. نادر جعفری هم مانند رضا پازند از افزایش هزینهها ناراضی است و در صحبت کوتاهی که با او داشتیم این نظر را داشت که «بالا رفتن قیمت دلار خواسته یا ناخواسته روی ورزش اتومبیلرانی تأثیر گذاشته است. گیربکسی که قبلاً با 10 یا 15 میلیون تومان میتوانستید بخرید، در شرایط فعلی قیمتی کمتر از 20 یا 30 میلیون تومان نخواهد داشت. من خوشحال نیستم که ماشین کلاس آزادم هم اکنون 120 یا 150میلیون تومان قیمت دارد؛ چراکه با این اوضاع در چند سال آینده کسی برای رقابت در این کلاس نمی ماند. امروزه دریفت و درگ کم هزینه ترین رشته های اتومبیلرانی هستند که اتفاقاً طرفداران بیشماری در کشورمان دارند. بزرگترین افتخارم این است که با یک ماشین 4سیلندر در کلاسی قهرمان شدم که همه به 6سیلندر بودنشان میبالیدند.»
3- هرمز کلهر/117 امتیاز
فریادهای شورولت مونزا و ریوی 6سیلندر (موتور هیوندا آزرا) هرمز کلهر هنوز در گوش بسیاری از طرفدارانش است. او را بیشتر با نام علی میشناسند و 15سال تمام با پیکان جوانان، شورولت مونزا، پراید و ریو در مسابقات سرعت مختلف حضور داشته است. از همان ابتدا خود مسئول تعمیر و آماده سازی اتومبیلهایش برای مسابقات بوده و این را یک مزیت میداند؛ چراکه همیشه حتی مطرحترین رانندگان جهان هم نمیتوانند به شکل صحیحی عیوب اتومبیل را به مکانیک منتقل کنند. اما او هیچ وقت با چنین مشکلی رو به رو نبوده است. هرمز کلهر این روزها 41ساله است و دیگر بیشتر از این که در پیستها دیده شود، در رقابتهای رالی حضور دارد. زمانی که میخواهد از حضور دوباره در کلاس آزاد حرف بزند کمی تأمل میکند و اینطور ادامه میدهد که «برای کلاس آزاد چند تا ماشین جمع کردم. نیسان 053Z یکی از آنهاست، اما بدون اسپانسر شرکت نمیکنم. هزینهها خیلی بالاست...» کلهر، یکی از ماهرترین رانندگان و مکانیکهایی است که در مسابقات کشوری حضور دارد.نزدیک به 80 کاپ قهرمانی در کلکسیون خود دارد و هنوز هم به کار تیونینگ اتومبیلها مشغول است. ذکر این نکته لازم است که دلیل حضور هرمز کلهر در رده سوم، با وجود امتیاز یکسان با نفر دوم این است که نادر جعفری در طول 10سال اخیر موفق به کسب قهرمانیهای سال بیشتری شده و طبق مدارک فدراسیون، چه از جهت سابقه حضور در مسابقات و چه از لحاظ تعداد قهرمانیها در رده بالاتری قرار میگیرد.
4 - مهرداد همتیان / 112 امتیاز
نام مهرداد همتیان در اتومبیلرانی کشور یادآور یک چیز است، بامو 2002 Shark آبی و قرمز کلاس آزاد! هیچ فرد علاقه مند به اتومبیلرانی در کشورمان را نمیتوان یافت که از آن بامو منحصربه فرد که گفته میشد حتی موتورش هم سفارشی بود، خاطراتی نداشته باشد.
حضور مهرداد همتیان در کلاس آزاد به معنای یک جمعه خاطره انگیز برای طرفدارانش بود که میتوانست همه تماشاگران را از جا بلند کند. همتیان 22 سال قبل اتومبیلرانی را بهطور جدی زیر نظر کریم ناظری شروع کرد. از همان سال اولی که در مسابقات شرکت کرد، موفق به کسب قهرمانیهای پیدرپی شد.
به طوری که در سالها حضورش در کلاس آزاد بارها در رده اول از خط پایان عبور کرد و با کسب دو عنوان قهرمانی سال (86 و 87) در تاریخ این رقابتها ماندگار شد. قدیمی ترها هنوز هم مسابقهای را که در آن همتیان با گیربکس معیوب استارت زد و در حالی که بیش از 30 ثانیه از سایرین عقب بود توانست در پایان رقابت اول شود فراموش نکردهاند.
5- مرحوم سعید اعرابیان /102 امتیاز
همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، اگر ملاک انتخاب برترین راننده کشور در این نظرسنجی تنها رأی رانندگان بود، مرحوم سعید اعرابیان در رده اول این فهرست حضور داشت. اعرابیان اسطوره بیچون و چرای تاریخ اتومبیلرانی کشورمان است. اسطورهای که هنوز هم سبک رانندگیاش برای همه رانندگان معیار یک رانندگی بینقص است.
گرچه او در 10 سال اخیر به غیر از چند مرتبه ای که در کلاس پروتون دیده شد حضور چندان مستمری در رقابتهای سرعت نداشت، اما یکی از سرسختترین رقبای کلاس 1600 در رالیها بود. آنهایی که در سالهای دور جمعه ها سری به پیست سرعت آزادی میزدند، بامو سری6 (نسل اول) و فورد اسکورت مسابقهای او را به یاد دارند که همواره جلوتر از لوتوس رضا جدیری و 2002های عمید کمپانی و مهرداد همتیان وارد پیچ اول میشد. سعید اعرابیان که همیشه خانواده و هوادارانش نخستین روز عید نوروز؛ زادروزش را جشن میگرفتند، دو سال قبل در جریان یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. او همواره به این اصل معتقد بود که «هر چیزی ابتدا و انتهایی دارد، حتی دنیای قهرمانی. مهم کسب تجربه از مسابقات برای زندگی است.»
6 - محمد فراهانی /70 امتیاز
اوایل دهه 70 سه راننده از کرج وارد رقابتهای اتومبیلرانی شدند. نادر جعفری، محسن جعفری و محمد فراهانی. فراهانی در سالهای اول حضورش در مسابقات پشت فرمان بامو 2002 مینشست که بعدها آن را با یک پراید موتور B6 (موتور فورد) عوض کرد. هر دوی این اتومبیلها حاصل تلاشهای نادر جعفری بود که در آمادهسازی آنها نقش مهمی داشت. اما فراهانی برای حضور در ردههای بالاتر، اتومبیلی قدرتمندتر لازم داشت که بامو 2002 با موتور M3 بهترین گزینه بود. تمامی امور فنی این اتومبیل برعهده علیرضا طباطبایی و علیرضا احتیاطکار بود و فراهانی با کسب عنوان قهرمانی سال در 1383 زحمت آنها را به بار نشاند. او که اکنون 43 ساله است در سمت مدیرعاملی کمپانی خود یعنی «میثاق» هنوز هم به کار تیونینگ اتومبیلها مشغول است.
7 - بهرام فلاحی / 57 امتیاز
بهرام فلاحی که اکنون 54ساله است، از مشهورترین و تکنیکیترین رانندگانی بود که در تاریخ رقابتهای ریس و رالی حضور داشته است. نام او بیشتر با خاطرات برگزاری باشکوه رالی پکن پاریس و کلکسیون اتومبیلهایش مشهور است. در دورانی که کشورمان نخستین رالی بین المللی را تجربه میکرد، بهرام فلاحی به همراه حسین خداپرست، پاستور مقصودی، منصور صرافان و زنده یاد رحمت الله طاهری نقش مهمی در معرفی تواناییهای کشورمان در رشته اتومبیلرانی داشت. او که از سال 58 در رقابتهای اتومبیلرانی حضور داشت، تا قبل از سال 86 با اتومبیلهای آلفارومئو آلفتا، پیکان، فورد2000اسکورت، فورد کاثورس، گالانت VR4، اپلهای آسترا و وکترا و مزدا 323 (با تیم گروه بهمن) موفق به کسب 4 جام قهرمانی کشور و یک عنوان نایب قهرمانی شده است. او که وضع رقابت فعلی در اتومبیلرانی کشور را مناسب نمیداند، طی گفت وگویی که داشتیم معتقد بود: «رانندههای فعلی باید رفتار رانندگان 15 سال پیش را الگو قرار بدهند. در آن سالها رقابت بین رانندگان در عین دوستی بسیار جدی بود، اما امروزه اتومبیلرانی ما جنگ پول و خط و نشان کشیدن است... » بهرام فلاحی که سالها در صنعت نساجی کشور حضور داشت، این روزها با وجود بازنشستگیاش در کار معدن فعالیت میکند.
8 - محمدعلی مرندیان / 56 امتیاز
تکنیکیترین، فنی ترین و ماهرترین راننده حاضر در کشورمان را به جرأت میتوان محمدعلی مرندیان معرفی کرد. گرچه این اواخر دیگر به فکر مسابقه دادن نیست و بیشتر به کار آموزش و ارتقای رانندگی جوانان در شهر ورزش بوستان ولایت میپردازد، اما قدیمی ترها هنوز رانندگی حساب شده و دقیقش را چه در ریس و چه در رالی فراموش نکرده اند. اگر به دوران طلایی رقابتهای اتومبیلرانی یعنی دهه 70 برگردیم، رقابت فوق العاده محمدعلی مرندیان، سیدجواد موسوی و عمید کمپانی شاید دیگر هیچ وقت میان رانندگان فعلی کلاس آزاد تکرار نشود. همه چیز با شورولت مونزای هرمز کلهر شروع شد که برای حضور محمدعلی مرندیان در کلاس آزاد آماده شده بود. وقتی رقابت بین مونزای مرندیان و بامو E30 موسوی شروع شد، هیچ کس تصور این را نمیکرد که بعد از سالها اتومبیل دیگری به جز بامو جواد موسوی در رده اول از خط پایان بگذرد. او که به غیر از مسابقات سرعت در رقابتهای کارتینگ، موتورسواری و رالی هم دارای مقامهای اولی بیشماری است، جزو معدود رانندگانی در کشورمان به شمار میرود که در رقابتهای بین المللی هم حضوری موفق داشته است.
9 - میرعَمید کمپانی / 45 امتیاز
میرعمید کمپانی به دلیل سبک رانندگی فوقالعاده اش رؤیاییترین نام تاریخ اتومبیلرانی کشورمان است. مردی که هجدهمین عضو فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشورمان بود و سالها با بامو 2002 سیاه رنگش عرصه را برای سایر رقیبان تنگ کرد. کمپانی از جمله رانندگانی است که در کارتینگ، ریس و موتورکراس قهرمانیهای بسیاری دارد. در سال 1368 برای نخستینبار در یک رقابت اتومبیلرانی هیلکلایم (تپهنوردی) با یک بنز 350SL کوپه مدل 1974م شرکت کرد. این حضور بعدها با یک فولکسواگن گلف تداوم یافت که در واقع اتومبیل روزمره کمپانی هم به شمار میرفت. او با همان گلف، هم در خیابانهای شهر حرکت میکرد و هم در کلاس 1600سیسی برای کسب عنوان قهرمانی به مبارزه میپرداخت. اما داستان بامو 2002 سیاه رنگ کمپانی به زمانی باز میگردد که او بنز کوپه خود را به محمود لاهرودی میفروشد و بامو را از او میخرد. با زحمتهای علیرضا احتیاط کار، این بامو تبدیل به یکی از بی رقیبترین اتومبیلهای کلاس آزاد شد. 2 قهرمانی کشور و کسب بیش از 80کاپ قهرمانی، نتیجه 12سال حضور عمید کمپانی در رقابتهای اتومبیلرانی بود. تنها اسپانسری که لوگوی آن روی اتومبیل کمپانی قرار گرفت، شرکت ابزارمهدی بود که به گفته وی مبلغ 5/3 میلیون تومان را برای اسپانسری پرداخت کرده بود. البته آن بامو2002 واقعاً اتومبیل کمخرجی بود و تنها سالی یک دست تایر عوض میکرد! در طول دورانی که کمپانی با آن بامو در پیست آزادی دیده میشد، تنها 4پیستون موتورش تعویض شد.
این اتومبیل خاطره انگیز اکنون در اختیار علیرضا طباطبایی است و هنوز با همان شمایل اولیه نگهداری میشود. آخرین مسابقهای که او در آن شرکت کرد، 22 اسفند سال 1380 بود که در پایان آن رقابت هیجان انگیز سیدجواد موسوی اول، عمید کمپانی دوم و نادر جعفری در رده سوم سکوی قهرمانی ایستادند. عمید کمپانی هنوز هم اسطوره بسیاری از رانندگانی است که امروزه در پیست اتومبیلرانی آزادی به رقابت میپردازند.اسطورهای که این روزها چهل و هشتمین سال زندگی خود را میگذراند و تنها نماینده لوازم اسکی BURTON در ایران و امارات است.
10- حسین کازرانی / 40 امتیاز
مرد 65 سالهای که این روزها در دفتر کمپانی سفالسازی خود در شهرک غرب فارغ از هیاهوی دنیای اتومبیلرانی زندگی میکند، زمانی یکی از استثنایی ترین رانندگان جامعه اتومبیلرانی کشورمان بود. حسین کازرانی با این که دیگر در میادین اتومبیلرانی دیده نمیشود، اما خاطرات او در رالی جندق در بیابانهای طبس زمانی که یک ساعت زودتر از سایر رقبایش به خط پایان رسید هنوز هم زنده است. حسین کازرانی سال 1345 اتومبیلرانی را آغاز کرد. آن روزها شکل برگزاری این رشته در کشورمان متفاوت بود و مسابقات عموماً دور استادیوم آزادی و در فرودگاه قلعهمرغی برگزار میشد. او بعد از انقلاب هم با پیکان جوانان، پیکان کار و بامو مشهور E21 آلپینای سفیدرنگش در پیست ها دیده می شد. حسین کازرانی با سبک رانندگی جسور و منحصربفردش مشهور است و در طول دوران اتومبیلرانی حرفهای خود آنقدر موفق ظاهر شد که بتواند نظر کمپانی بریجستون را برای اسپانسری خود جلب کند. نتیجه سالها حضور کازرانی در میادین اتومبیلرانی، کسب بیش از 40 عنوان قهرمانی بود. وی در 10 سال اخیر در هیچ مسابقهای شرکت نکرده و با اینکه در نظرسنجی تأکید شده بود که رانندگان فعال در 10 سال اخیر مد نظر قرار بگیرند اما با رأی کارشناسان اتومبیلرانی وی در این مکان قرار گرفت.

منبع: شبکه ایران

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر اجتماعی در این وبلاگ
خنده بازار سیما در میانه مصیبت زلزله زدگان!
مجلس، استخدام های سفارشی دولت را پیگیری می کند.
شنبه اول ماه رمضان است
اعتبار گواهینامههای رانندگی 10 ساله شد
طباطبائی نائینی: خصوصی سازی اجتماعی جنبه شعاری دارد




برچسب ها : اجتماعی