اصفهان - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی نایین گفت: مرمت و احیای خانه تاریخی امامی با اعتباری بالغ یک میلیارد ریال پایان یافت.
"محمود مدنیان" روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این خانه در قدیم متشکل از چند خانه بود و در دوره قاجار در اختیار خاندان "امامی ها" و " محمد سعید امامی" قرارداشت.
وی با بیان اینکه اصل بنای مذکور متعلق به دوران صفویه است، اظهارداشت: در دوره قاجار تغییراتی در فضا و معماری این خانه بوقوع پیوست و قست جنوبی آن بطور کامل تغییر کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نایین خاطرنشان کرد: فضاهای موجود شامل ورودی، هشتی، حیاط، پنج درها، سه درها، تالارتشریفات، ایوان بلند، بادگیر، زیرزمینها، پایاب قنات و بخشهای دیگر این خانه همگی مرمت شده است.
مدنیان با بیان اینکه ورودی اصلی این بنا در قسمت جنوب شرقی این خانه قرار دارد، تصریح کرد: برای ورود به این خانه ابتدا وارد هشتی کوچک و سپس با عبور ازدالان به داخل حیاط می رسیم.
وی گفت: شکل کلی این بنا به صورت حیاط مرکزی بوده که فضاهای معماری شامل پنج درها، سه درها، ایوان و فضاهای دیگر در اطراف حیاط ساخته شده اند.
وی دیگر خصوصیات این خانه تاریخی را وجود یک اتاق مخصوص در طبقه دوم و در قسمت شمال شرقی ساختمان برای "بزرگ خانه "و یا "معلم" بیان کرد و افزود: قسمتی از آن روی ساباط جنب خانه و داخل کوچه قراردارد.
وی اظهارداشت: در دو قسمت شرق و غرب این بنا و درست در زیر پنج درها، دو زیر زمین قراردارد که در قسمت زیرزمین شرقی جوی آب (پایاب) بود که در قدیم آب قنات از آن عبور می کرد.
این خانه در محله تاریخی کلوان از محلات تاریخی شهر نایین واقع شده است.
اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نایین در این خانه مستقر است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی
*****
مروری بر 5 مطلب اخیر اخبار عمومی در این وبلاگ
اعتبار نامه 243 منتخب مردم در دور نهم مجلس تصویب شد
تب کریمه کنگو به تهران رسید
32 طرح کشاورزی در نایین تصویب شد
سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به اصفهان
زمان بسته شدن آب رودخانه زاینده رود ...



برچسب ها : اخبار عمومی