آیین سنتی _ مذهبی نخل گردانی در خور و بیابانک برگزارشد .
نخل گردانی از آئین‌های کهن دهه ماه محرم است که از شب پنجم تا پایان روز عاشورا شب ها به نشانه‌ی کاروان ستمدیده امام حسین(ع) در حسینیه شهر خور برگزار می‌شود.
نخل آرایی مجموعه ای ارزنده از جامه، شمشیر، آینه و زنگ است که مردم از گذشته های دور نذر کرده اند.
در این مراسم دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت، با پوشاندن لباس ها و جامه های رنگین به نخل ، در جلو و عقب آن آینه نصب می کنند و بر روی برآمدگی بالای نخل هم شش تیغه شمشیر دو به دو در سه ردیف مقابل یکدیگر قرار می دهند که بر نوک هر کدام انار می زنند و سر هر شمشیر را با دستمال ابریشمی سیاه می بندند.
پس از آن که نخل و علم آماده شد این نماد عزاداری با ذکر صلوات و حسین گویان بر دوش جوانان و عزاداران قرار می گیرد و به بیرون از حسینیه حمل می شود تا کسانی که نذری و یا قربانی دارند جلوی پای نخل و علم انجام دهند.
در جلوی نخل دو نفر به چاوشی می پردازند و همراهان در جواب هر بند آن یا حسین می گویند.
در شب ششم محرم که حسینیه از رونق بیشتری بر خوردار است، علم ها بردوش سادات و نخل بر شانه جوانان به نشانه کاروان حسینی حرکت داده می شود و آن را دور حسینیه می چرخانند که یکی از چاوش ها مصراعی از یک بیت را می خواند و موقعی که کلمات مصراع به پایان می رسد مردم یا حسین می گویند و حاملین نخل هم، نخل را تکان می دهند و صدای زنگ داخل نخل فضا را معنوی می سازد.

منبع: واحد مرکزی خبر




برچسب ها : خور