اخبار شهرستان

کارشناس ارشد زمین شناسی گفت: بزرگ‌ترین دریاچه فصلی نمک جهان در 40 کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک قرار دارد و سالانه بیش از 50 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از آن دیدن می‌کنند.

حمید دهقان‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خور و بیابانک با بیان اینکه این دریاچه در وسعت 2 هزار کیلومتر مربع با ضخامت متوسط پوسته نمکی حدود شش متر است، اظهار کرد: این اشکال لانه زنبوری بر اثر فشار موئینگی به وجود می‌آید و ارتفاع اضلاع این‌ چند وجهی‌ها گاه به 30 سانتی‌متر و مساحت آنها تا یک و نیم مترمربع می‌رسد که جنس خاک از رس و بلورهای نمک است.

وی افزود: اختلاف زیاد درجه حرارت در روز و شب، تبخیر زیاد، میزان کم بارندگی و وجود لایه‌های رسی سبب شکسته شدن لایه نمک سطحی‌شده و لایه‌های مرطوب زیرین از شکست‌های ایجاد شده رطوبت خود را از دست می‌دهند که موجب شکل‌گیری پلی گونال (به ضم اول) نمکی می‌شود.

کارشناس ارشد زمین شناسی اضافه کرد: آب و هوای گرم و خشک خوروبیابانک و میزان ریزش باران در این دریاچه به صورت میانگین 20 میلی‌متر در سال است که دمای هوا در بالاترین زمان در روز 55 درجه و در سردترین زمان در شب به 25 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی با بیان اینکه به هنگام بارش باران و ورود سیلاب‌ها زمین‌های اطراف بخش وسیعی از آب سطح دریاچه را فرا می‌گیرد، ادامه داد: هرز آب‌های ورودی به دلیل شوری ‌کویر اشباع از نمک هستند که با گرمای بالای هوا عملیات تبخیر آغاز و نمک‌های بسیاری در دریاچه باقی می‌ماند.

به گزارش فارس، این دریاچه در محور ارتباطی طریق‌الرضا(ع) خور ـ طبس قرار دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

*****

مروری بر 5 مطلب اخیر اخبار شهرستان در این وبلاگ:
رقابت های شترسواری در خور و بیابانک برگزار می شود
10 تن برنج هندی در شهرستان خوروبیابانک توزیع شد
افتتاح 2 مرکز فنی و حرفه ای خور وبیابانک و دهاقان در دهه فجر
سال آینده 6 خانه عالم در خور و بیابانک افتتاح می شود
افتتاح 25 پروژه عمرانی شهرستان خور و بیابانک در دهه فجر جاری




برچسب ها : اخبار شهرستان